Hoe extreem zijn de extreme financials anno 2017?

Tien jaar verder, tien jaar meer wijsheid?


Het was 2007 toen een aantal ‘Extreme Financials’ gevraagd werd naar wat een ‘extreme financial’ eigenlijk is, zodat hun visies gebundeld konden worden in portretvorm in een mooi boek van HighQ. Nu, tien jaar later zitten vier van deze finance professionals aan tafel in de zonnige tuin van een restaurant in Driebergen. “Ja, ik denk er nog hetzelfde over als tien jaar geleden,” stelt Matthieu van Tellingen, die vindt dat je niet alleen over financial knowledge moet beschikken, maar ook moet kunnen verbinden. Jan Willem van Hees is het ook nog steeds roerend eens met de uitspraak die hij destijds deed: “Een extreem goede financial is het geweten van het bedrijf. De financial kent alle ins & outs en kan een brug slaan tussen analyse en commercie. Een goede financial zoekt mogelijkheden om een nog beter resultaat neer te zetten.”

 

Tien jaar verder, tien jaar meer wijsheid?

Jos Weijmer kijkt er toch anders naar: “Ik voel mij niet zo zeer financial meer. Ja, voor de keiharde financial klopt het citaat nog volledig, maar dat ben ik niet. Ik zou mijn rol eerder omschrijven als operationeel directeur, hoewel mijn naambordje anders zegt. Het financiële deel is een basiszaak, ik zorg dat dat op orde is. Verder ben ik vooral met de operatie bezig. Kortom, ik ben tien jaar verder, ik heb een groei doorgemaakt en ook de mensenkant meer ontwikkeld.” René Musolf reageert op zijn tien jaar oude quote met: “Wat een wijsheid toen al hè? Ik ben het eens met Jos, het gaat zowel om de cijfer- als om de menskant; beide hebben te maken met vertrouwen. De cijfers moeten goed zijn, anders ben je het vertrouwen kwijt en de cijfers moet je kunnen verkopen dus je moet interactie met de business kunnen hebben, anders ben je daar het vertrouwen kwijt.

 

Foto met de klok mee: Jos Weijmer, Jan Willem van Hees, Peter van Herk, Matthieu van Tellingen, Bob Maijenburg en René Musolf

 

 

‘De Klaverblad in de financiële sector’

De aanleiding van deze samenkomst is het 25-jarig bestaan van HighQ. Directeur-eigenaar Peter van Herk heeft deze mensen uitgenodigd omdat hij enerzijds nog altijd een goede relatie heeft met hen en anderzijds om die band door te trekken naar de toekomst. “We doen verder ook veel aan ons jubileumjaar; van bijeenkomsten, ronde tafels en geschenken tot aan autostickers,” vertelt Peter tijdens het heerlijke zes-gangen-diner. “Ja, we zijn er enorm trots op en willen als ‘de Klaverblad in de financiële branche’ natuurlijk vooral onszelf blijven, maar toch creëren dat we genoemd worden her en der.”

 

Trips down memory lane

Het lijkt gedeelde trots, ook voor Jos, die in het verleden zelfs bij HighQ gewerkt heeft. “Ik ken Peter en HighQ al 19 jaar en eigenlijk hebben we alle grote levensgebeurtenissen met elkaar gedeeld,” vertelt Jos aan het gezelschap. Hij heeft voor de gelegenheid een fles Port uit het jaar 1998 meegenomen, het jaar waarin hij Peter ontmoette. Het wordt een avond vol informaliteiten, anekdotes, verbindingen leggen en soms zelfs wat ‘konkelfoezen’.

 

Toekomstbeeld?

Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar hun professionele visies, zowel op het gebied van inhuur van financials als op hoe de markt zich ontwikkelt. Jan Willem steekt van wal: “Ik denk dat de standaard financial contactgestoord is. Bij CCV zit ik op de tweede verdieping en boven ons zit de afdeling IT. Ons noem ik gekscherend de ‘communicatieve probleemgevallen’ maar de IT‘ers zijn reddeloos verloren. Zo zie ik het wel een beetje. Over het algemeen vinden financiële mensen het moeilijk om uit hun schulp te kruipen, terwijl zij juist meer en meer sparringpartner moeten zijn in het bedrijf. De boer op! De komende jaren wordt dat steeds meer de vereiste. Ik denk dat ik daar zelf wel op voorbereid ben, ook omdat ik misschien nog wel meer van commercie dan van finance houd.

Ja, ik vind het leuk om over business te sparren, kansen en bedreigingen te zien. Maar opleidingen zijn hier nog niet op ingericht en daarom ontstaat er een steeds grotere kloof tussen opleiding en praktijk. Mensen leren een kunstje, niet voor niets valt dan ook 60 tot 70 procent van de kandidaten al door de mand.”

 

Big data = big change?

René denkt dat de komende jaren de rol niet zozeer verandert, maar de manier waarop je deze uitvoert wel: “Ik denk echter dat het verkrijgen van data niet meer bij onze functies hoort, want dat is dan inmiddels hightech en wordt gedaan door robots en systemen. Waar we wel voor gaan zorgen is dat we de juiste informatie uit die big data verzamelen en deze ook weten te lezen en te analyseren zodat we ernaar kunnen handelen. Dat is een groot contrast met tien of twintig jaar geleden; toen waren we 60% van onze tijd bezig met data te verkrijgen. Kortom: de juiste gegevens filteren, dat wordt een hele grote uitdaging, door de veelvoud van informatie.”

 

Toekomst van de interimmer

Dan de toekomst van de interimmer; hoe ziet die eruit volgens de professionals? Jos: “Oh, die rol zal er altijd zijn omdat er altijd een vraag blijft bestaan naar het tijdelijk invullen van posities.” René voegt hier aan toe: “Ja, twintig jaar geleden zei men dat iedereen flexibel zou werken, dat is niet gebeurd. Toch is de groep interimmers zeker nog aanzienlijk.”

Deze mannen weten als geen ander hoe het is om met interimmers te werken. En dan graag via een partij die ze kunnen vertrouwen. De reden waarom de heren nu – en al jaren – graag met HighQ samenwerken is volgens Jan Willem vanwege de persoonlijke benadering: “De kern is de menselijke kant, de gunfactor. En het ‘doe maar gewoon’, het gezond boerenverstand. Er is ook ruimte voor een geintje, humor, en anderzijds wordt er kwaliteitswerk geleverd door professionele mensen.” “Absoluut,” zegt ook René, “Het klinkt zo simpel, maar je hebt een klik met mensen of niet. Meer dan dat is het niet. En die klik is er met HighQ. Het is de laagdrempelige manier van omgaan met elkaar, het delen van goede ervaringen. De ervaring leert dat de kandidaten ook uit hetzelfde hout gesneden zijn.” Bob merkt op dat bij een strategische sessie nog in de tijd van Van Herk & Van Winden de waarde ‘een klik hebben’ ook als kernwaarde was gedefinieerd: “Deze waarde stond naast onder meer ‘Betrouwbaarheid’ en ‘Oplossingsgerichtheid’ op onze schrijfblokken. Mooi om te horen dat dit nog steeds als belangrijk en herkenbaar bij HighQ wordt ervaren.”

 

Het delen van de waarden

Matthieu valt het op dat de waarden waar HighQ voor staat ook worden gedeeld via verschillende kanalen en dat dit erg prettig en herkenbaar is: “Zelfs onder jullie digitale handtekening staan de kerneigenschappen van HighQ, en dat vind ik krachtig. Veel bedrijven zijn intern gericht, strategieën worden niet gedeeld. Ik heb bij andere bedrijven met regelmaat HighQ als voorbeeld genoemd, ook bij onze eigen organisatie.” Peter legt uit dat je op die manier al een beetje voorsorteert op het soort bedrijven dat je aantrekt: “Vaak is het toch een bepaalde chemie, of de ‘klik’, zoals René het noemt. Als een bedrijf totaal andere waarden heeft, kan dat botsen.

Zo zijn we direct al duidelijk naar onze omgeving.” Matthieu vraagt wat een botsende waarde zou kunnen zijn: “Als een bedrijf afstandelijk is, of alleen naar de lettertjes en cijfers op cv’s kijkt, geen moeite neemt om de menselijke kant te zien, werkt dat voor ons niet.”

 

Onderscheidend vermogen

Jan Willem: “Dat is precies waarin HighQ zich onderscheidt ten opzichte van andere bureaus.” Jos is het hier mee eens: “Ik voel mezelf als een eigenheimer en wil alleen zaken doen met Peter. Want hij weet precies welke mensen ik om mij heen nodig heb. Dat vertrouwen heb ik nooit ergens anders gevonden, want vaak wordt het direct te commercieel in zo’n gesprek. We zullen het allemaal herkennen dat we ons hier wel eens toe hebben laten verleiden en niet wisten hoe snel we weer bij HighQ moesten zijn; een bevestiging voor jezelf dat je daar goed zit.” Voor Matthieu is het ook de ‘mens’, en in zijn geval is dat Bob Maijenburg: “Ik kan ons contact zelfs als een vriendschap bestempelen. Toen ik naar een ander bedrijf ging, zei ik direct: ik heb Bob nodig. HighQ is voor mij Bob. Maar, ik zie ook dat het hele bedrijf zich onderscheidt, alleen al omdat ze met de grote groep mee kunnen. Ik denk dat dit komt door hun waarden, hun innovaties en professionaliteit.” Bob laat weten dat hij het mooi vindt dat klanten zien dat er oog is voor de relatie met hen, ‘naast het leveren en overtreffen van verwachtingen’.

 

De komende jaren...

De vier ‘Extreme Financials’ wensen HighQ vooral veel stabiliteit toe voor de komende jaren: “Ik hoop dat ze nog heel lang in deze setting doorgaan, zichzelf blijven en hun kracht niet verloochenen door invloed vanuit de markt. Ze zijn no-nonsense en dat siert hen,” zegt Jan Willem. Jos hoopt dat het bedrijf zich blijft ontwikkelen: “Het maakt niet uit waarin, zo lang ze maar bijblijven en vernieuwen.” Volgens René is inspiratie hiervoor essentieel: “HighQ, blijf mensen om je heen verzamelen die het bedrijf inspireren, anders dut je in!” Matthieu voegt hier aan toe: “Dan is het dus zeer geslaagd als we over 10 jaar weer met hetzelfde gezelschap aan tafel zitten!”

 

en wie zijn de Vier CFO’s?

Matthieu van Tellingen
Gestart in 1998 met zijn loopbaan; eerst als Register Accountant bij Er nst & Young, vervolgens als Financial Director en CFO Benelux bij ALD Automotive, waarna hij als bestuurder en CFO aan de slag is gegaan bij Topicus. In de zomermaanden van 2017 doet Matthieu het even wat rustiger aan om zich vervolgens weer met frisse zin vast te bijten in het vak.

Jos Weijmer
Jos is sinds 2,5 jaar interim finance manager bij diverse organisaties. Daarvoor zat hij jaren bij PON en bekleedde daar diverse financiële rollen, waaronder die van Financieel Directeur van Avenu Autogroep. Bijna 4,5 jaar heeft hij voor die tijd bij Connexxion gezeten als Divisie Controller, nadat hij vier jaar als interim financial voor HighQ werkte. Zijn loopbaan startte hij bij Woningraadgroep als Manager Finance & Control.

Jan Willem van Hees
Jan Willem moet iets met ‘dozijnen’ hebben; hij startte zijn carrière bij PWC (destijds Van Dien & Co accountants) en bleef daar 12 jaar als Controle Leider voordat hij voor wederom 12 jaar naar OHRA Verzekeringen ging als Controller. Inmiddels zit Jan Willem nu vier jaar bij GEA Westfalia en bekleedt hij daar de functie van Finance Manager.

René Musolf
René heeft een mooi trackrecord wanneer je naar zijn carrière kijkt. Van KLM tot Borwarner en van LeasePlan tot Mercedes Leasing en AA Interfinance. Hij heeft bij deze mooie merken gewerkt als Projectleider, Financieel Manager, Business Analist, Treasury Manager en Financieel Directeur om sinds 2008 al zijn kennis en ervaring in een eigen bedrijf te gieten: Focus op Finance. Vanuit die hoedanigheid is hij nu Projectmanager a.i. bij Volkswagen Pon Financial Services.

 

Ary-Jan & Theo

Met de klok mee: Jan Willem van Hees, Peter van Herk,Matthieu van Tellingen, Bob Maijenburg

 

Tekst: Barbara van Baarsel - Buro Barcode
Download de pdf van het interview

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

HighQ Talk
Neem contact op

Recente artikelen van HighQ Talk

Populair