Wordt de Blockchain de grootste digitale revolutie sinds het internet?

Wat houdt Blockchain precies in, wat kun je er mee en wat zijn de gevolgen voor de financiële sector?


Vrijwel iedereen heeft over de Blockchain gehoord, maar nog niet veel mensen zijn in staat het te doorgronden of het goed uit te kunnen leggen. Informatie over de Blockchain is vaak moeilijk leesbaar door het gebruik van vaktermen. Is de Blockchain een hype of wordt het de grootste digitale revolutie sinds het internet?

Philips: gezondheidsstrategie in cijfers, succesvol?

Een nieuwe strategische koers voor Philips


Waar denkt u aan bij Philips? Velen zullen Philips kennen als dé producent van licht, in de vorm van een gloeilamp en andere lichtbronnen in latere jaren. Naast licht is Phillips tevens bekend van diverse andere producten. De consument is voornamelijk bekend met producten als radio’s, tv’s en huishoudelijke apparaten. Echter, de focus van Philips is heden ten dage gericht op de gezondheidszorg.

De financial als verhalenverteller?

Het verhaal achter de cijfers uitgelegd en verklaard door de financial.


Is het gewenst dat de financial die je inhuurt de lolligste is van het stel? Dat de Controller een echte grappenmaker is? En dat hij of zij op het bedrijfsfeest de aanjager is van de avond? Wat zijn dit nu voor vragen zal je denken. De Controller is toch het financiële geweten van de organisatie? De persoon die optreedt als sparringpartner van de directie, de business en andere budgeteigenaren. En zeker niet de minste kwalificatie, het is de financiële manager die toch altijd door en door integer is? Echter het vak van finance professional is de laatste jaren sterk veranderd. Maar de aloude stereotypen waren nog steeds rond. Ik breek graag een lans voor de taak van verhalenverteller als onderdeel van het werk van de moderne controller 2.0. En waar gaan deze verhalen dan over? Weer tijd voor een ‘blik achter de cijfers’.

AkzoNobel wil niet speculeren over vijandige overname

Wat houdt een vijandige overname in? En welke beschermingsconstructies zijn er mogelijk?


In diverse kranten en overige mediakanalen kwam het nieuws dat AkzoNobel een derde overnamevoorstel van het Amerikaanse verfconcern PPG Industries heeft afgewezen. De Amerikaanse PPG Industries heeft aangegeven bij afwijzing van het overnamevoorstel, een vijandige overname niet uit te sluiten.

Is er een geheim voor geweldig teamwork?

Is succes maakbaar? Wat maakt een team wél succesvol en wat is de relatie met KPI’s?


Is succes maakbaar? Nee, daar geloof ik niet in. Maar als je weet wat de kritieke succesfactoren zijn en je voert die consequent uit, dan kom je een eind op de weg naar succes.

Stop met nep, terug naar de feiten

Er is een groeiend onbehagen over het toenemend gebruik van nep en leugens. Eldert slaat een brug tussen de stroom aan nepnieuws in 2016 en de controller als hoeder van de feiten in 2017.


Als er voor mij één woord uitspringt over 2016, dan is het wel het woord ‘nep’. Het kwam in veel gedaanten voorbij en had steevast het doel om verwarring te zaaien bij de ontvangers van de boodschap.

Jaarrekeningjournaal: Vopak 2015

Wat wordt er gedaan aan veiligheid bij Vopak?


In deze blog gaat Walter de Jong via de jaarrekening van Vopak kijken naar wat er wordt gedaan aan veiligheid binnen Vopak, wat de resultaten zijn van dit beleid en welke factoren van invloed zijn.

Let op de oogkleppen bij jezelf. 'Wat is een KPI?'

Ik dacht dat iedereen ondertussen wel weet wat een KPI is. Echter, het blijkt dat we nog niet zo ver zijn in ondernemend Nederland. Loop ik ook met oogkleppen op? Weer tijd voor een blik achter de cijfers.


Kritieke-Prestatie-Indicatoren oftewel KPI's; is deze term bij iedereen bekend? Ik dacht van wel, maar het blijkt dat dat nog niet het geval is bij ondernemend Nederland. Tijd voor weer een blik achter de cijfers.

Kom op, kom op, kom op nou!

Basic-Fit, waarschijnlijk bij de meeste mensen bekend door de commercials met Tatjana Šimić is op 10 juni 2016 naar de beurs gegaan. Een blik op het jaarverslag.


Een blik op het jaarverslag van Basic-Fit, de nieuwkomer op de beurs in 2016.

Hoe presteert Heineken: de cijfers achter de cijfers

Heineken rapporteerde over 2015 omzetgroei en winstgroei en dat is uiteraard positief. Maar om beter inzicht te krijgen in de financiële prestaties, moeten we kijken naar de cijfers achter de cijfers.


In februari 2016 schreef de Volkskrant het volgende: “Volgens Heineken nam de bierverkoop afgelopen jaar met 2,3 procent toe. De omzet steeg mede door gunstige wisselkoersen met 6,5 procent tot 20,5 miljard euro. Op eigen kracht werd een plus van 3,5 procent gerealiseerd. De nettowinst ging...

Geen grip op je bedrijfsresultaat is net als kiespijn

Een van de doelstellingen vanuit finance en control is om de ondernemer en de onderneming grip op het resultaat te bieden. Om een thema scherp te krijgen, helpt het vaak als je het onderwerp omdraait of uitvergroot en het van een andere kant bekijkt.


Een van de doelstellingen vanuit finance en control is om de ondernemer en de onderneming grip op het resultaat te bieden. Nu krijg ik nog wel eens de vraag of grip op het bedrijfsresultaat niet hetzelfde is als je zaakjes op orde hebben. We hebben het dan toch over operationele aansturing en aangelegenheden? De rol van finance daarbij is dan toch beperkt? Een groot misverstand.

Waarom iedereen een coach zou moeten hebben

Kom uit de luie modus! Misschien ben je al bewust bezig met je persoonlijke ontwikkeling, maar lukt het je niet om de benodigde acties te ondernemen. Een coach kan je nét dat zetje geven.


“Een slimme leert van zijn eigen fouten. Een wijze leert van andermans fouten. Een dwaze leert van niemand.”

Gezocht: financial / business controller

Maakt het uit welk type controller je aanstelt??? Is er een 'one-size-fits-all-controller'? Hoe te komen tot het ideale profiel? Een blik achter de cijfers..


Het blijkt in de praktijk van de controlling regelmatig verwarrend: hebben we nu een business controller nodig of is het juist een financial controller die moet gaan zorgen voor de rapportages? Vacatures waarin een financial controller wordt gezocht, zie ik vaak vol staan met kreten waaruit naar voren komt dat er eigenlijk een positie voor een business controller vacant is. En andersom komt het helaas ook vaak voor; boven de vacature staat 'business controller gezocht', maar inhoudelijk gaat het dan om een financial controller. Voor de ‘niet-financials’ onder ons lijkt dit een theoretische discussie en zal schouderophalend gereageerd worden door te zeggen 'nou en, als ik mijn rapportages maar op tijd krijg'. En toch is niets minder waar. Het maakt wel degelijk uit welk type controller je aanstelt. Hoe te komen tot het ideale profiel zodat je ziet dat het label klopt? Bij deze een blik achter de cijfers.

Apple (nog) in control?

Niet alleen voor de nieuwste telefoons van Apple staan de klanten in de rij, ook naar de kwartaalcijfers wordt steeds reikhalzend uitgekeken.


Niet alleen voor de nieuwste telefoons van Apple staan de klanten in de rij, ook naar de kwartaalcijfers wordt steeds reikhalzend uitgekeken. Dat was even schrikken toen Apple eind april met de cijfers over het 2e kwartaal van 2016 naar buiten kwam

De Jaarrekening vertelt. Van boekhoudschandaal naar ijzersterke Corporate Governance?

“Winst Ahold stijgt met 43 procent”, dit nieuwsbericht was afgelopen maart nog te lezen op NRC.nl.


“Winst Ahold stijgt met 43 procent”, dit nieuwsbericht was afgelopen maart nog te lezen op NRC.nl. Nadat de winst van 2014 nog flink was gedrukt door een schikking van ruim 200 miljoen euro van de Amerikaanse “Waterbury-rechtszaak”, kon de winst met dit enorme percentage stijgen naar 851 miljoen euro (1).

V&D: Einde van een warenhuisgigant

Het Prijzencircus van V&D is niet meer. Dit jaar sluiten de deuren van de V&D winkels definitief. De warenhuisketen V&D werd op Oudejaarsdag 2015 failliet verklaard en op 16 februari van dit jaar gaven de curatoren aan niet veel heil te zien


Het Prijzencircus van V&D is niet meer. Dit jaar sluiten de deuren van de V&D winkels definitief. De warenhuisketen V&D werd op Oudejaarsdag 2015 failliet verklaard en op 16 februari van dit jaar gaven de curatoren aan niet veel heil te zien in de doorstart. Ondernemer Ronald Kahn van de modeketen CoolCat kreeg de benodigde financiering niet rond.

HighQ Talk: Frans' verhaal

Frans is op de kop af 54 jaar en sinds 1 januari jl. business partner bij HighQ.


Deze aanwinst is niet zo maar aan komen waaien: 'We werkten al veel samen en ik heb het altijd een kwalitatief goede organisatie gevonden met warme mensen in een hecht team. Bovendien heeft iedereen een duidelijke focus op en passie voor finance.'

HighQ Talk: Juanita's verhaal

Juanita is 26 jaar en al bijna zeven jaar werkzaam bij HighQ; 'Ik startte bij HighQ tijdens mijn duale studietijd. Het leek mij een mooie kans en detachering sloot goed aan bij mijn persoonlijkheid.' 


Op dit moment is deze business controller gedetacheerd bij een groot facilitair bedrijf in Nederland, haar derde opdrachtgever sinds 2009. 'Hier kan ik een dag bezig zijn met controles op de administratie, maar evengoed met analyses op basis van uren of marge. Of forecasts opstellen met de organisatie.

Griekenland Europees kampioen poker?

Het spelletje poker tussen Griekenland en de overige EU-lidstaten dat we de afgelopen dagen hebben mogen aanschouwen is voorbij. De resterende vraag, wie heeft er gewonnen?


Volgens de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker is er sprake van een ’typische Europese overeenkomst’. Volgens de voorzitter zijn er geen winnaars en of verliezers. Na bijna zeventien uur onderhandelen is in Brussel een deal gesloten over de Griekse...

7 tips voor een succesvolle ERP Go-Live

Het implementeren van een ERP-systeem is doorgaans een lastige klus waar de meeste bedrijven vroeg of laat mee te maken krijgen. Een van de laatste stappen van de implementatie is de Go-Live.


Dit is vaak een hectische periode die daarom wat extra aandacht verdient.   Hoewel het allemaal heel logisch klinkt, gaat het toch op de meest voor de hand liggende punten vaak mis. Daarom hieronder 7 aandachtspunten die je echt niet mag missen!   Data conversie Een...

5 tips om stress tegen te gaan

Onlangs las ik in het FD een artikel dat stressklachten op de werkvloer steeds vaker op jonge leeftijd voorkomen. In 2014 bleken stressklachten zelfs de belangrijkste verzuimoorzaak bij werknemers onder de 25 jaar.


Als eind twintiger met een fulltime baan, parttime studie, vriendin en sociaal leven dat aandacht behoeft ken ik ook de momenten dat alles samenkomt en de bijbehorende stress. ArboNed verklaart in het gepubliceerde onderzoek de stressklachten bij jonge werknemers deels door de flexibilisering van...

10 manieren om je als Controller op de kaart te zetten

Regelmatig hoor ik financials mopperen over het feit dat ze niet genoeg betrokken worden bij allerlei discussies in het bedrijf. Men voelt zich een noodzakelijk kwaad en niet serieus genomen.


Je bent als financial natuurlijk afhankelijk van de cultuur binnen een organisatie. Met andere woorden “wat voor rol speelt finance in een bedrijf? Hoeveel druk ligt er op een budget en hoe en door wie worden investeringen goedgekeurd?” Natuurlijk is het lastig om tegen een bestaande...

Moet een organisatie het vastgoed kopen of huren?

Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk en zeker als het gaat om vastgoed. Wie had 10 jaar terug kunnen voorspellen dat er veel vastgoed leeg staat en dat de waarde van veel objecten is gedaald?


In het Financieel dagblad van 9 maart jl. behandelt Marcel Canoy in zijn column het vastgoedbezit van een aantal universiteiten. Het ROC van Leiden en de Universiteit van Amsterdam kampen met een waardeprobleem en overcapaciteit. Wat op zich natuurlijke zonde is, want dat geld had ook in onderwijs...

Sturingsrelaties; ver van huis

Directe aanleiding voor de parlementaire enquête naar het stelsel van woningcorporaties was de financiële situatie van Vestia.


Naast deze directe aanleiding hadden zich bij andere corporaties al eerder incidenten voorgedaan, zoals een Maserati als dienstwagen en de adoptie van een aap. De commissie Van Vliet, welke verantwoordelijk is voor de parlementaire enquête, constateert in haar rapport dat veelal sprake is...

Wijzigingen in de Herzieningswet – De taken van de woningcorporatie

Maar liefst één op de drie Nederlanders woont in een huis van een woningcorporatie, van wie de belangrijkste taak is om mensen te huisvesten die daar zelfstandig niet toe in staat zijn.


Na een stelselwijziging in de 20e eeuw binnen de sociale woningsector hebben zich incidenten, waarvoor de sociale huurders opdraaien, voorgedaan die niet in lijn zijn met de kerntaak van woningcorporaties. Zoals een Maserati als dienstwagen en de adoptie van een aap. Naar aanleiding van het...

Flexibele schil, realiteit of fictie?

Het bedrijfsleven is toe aan een flexibele invulling van de personeelsbezetting.


Misschien is het prediken voor eigen parochie maar in deze blog wil ik de flexibele schil promoten. Er wordt in de pers en de vakbladen regelmatig bij stilgestaan. Het bedrijfsleven is toe aan een flexibele invulling van de personeelsbezetting. Enerzijds vanuit kostenperspectief maar anderzijds ook...

WKR, de vereenvoudigde (haha) regelgeving

De invoering van de WKR


1 januari 2015 is het dan zover: de invoering van de WKR. Onlangs vroeg iemand mij waar deze afkorting voor staat. Ik antwoordde natuurlijk “de Werk Kosten Regeling”. “Oh” reageerde hij, “ik dacht dat het stond voor veel Werk en een hoop Kosten om het te...

Snijden in de kosten?

Kom uit je comfortzone en denk ‘out of the box’!


In tijden van crisis gaan bedrijven steeds meer kijken waar men kan snijden in de kosten. En ik durf te stellen dat het merendeel van het bedrijfsleven elke keer weer naar dezelfde kosten gaat kijken!

Tone at the Top

Tone at the Top: voorbeeldgedrag en het vóór zijn van netelige kwesties.


“Tone at the top” is een populair onderwerp. Het heeft alles te maken met het voorbeeldgedrag in de Boardroom en of er een cultuur is waarin open met elkaar wordt gecommuniceerd. Hoe gaat het bestuur om met netelige kwesties en is er voldoende transparantie?

Alles wat de werknemer van de werkgever krijgt is loon! Maar uitzonderingen bevestigen hierin de regel.

De verschillende manieren van loonuitbetaling


In het kader van de nieuwe werkkostenregeling, die ingaat per 1 januari 2015, is het loonbegrip ingrijpend veranderd. De nieuwe definitie luidt: “Loon is alles dat uit een dienstbetrekking wordt genoten, daaronder is tevens begrepen hetgeen wordt vergoed of verstrekt in het kader van de dienstbetrekking”. De verandering zit hem in de toevoeging na de komma. In beginsel wordt alles wat een werkgever aan een werknemer verstrekt of vergoedt (in eerste instantie) als loon beschouwd. Ook vergoedingen en verstrekkingen die in het geheel geen beloningselementen bevatten of de werknemer geen voordeel opleveren, behoren in beginsel tot het loon. 

Flexibilisering van de arbeidsmarkt noopt tot hervorming

De enorme groei van de flexwerkers


De flexibilisering van de Nederlandse arbeidsmarkt zet in hoog tempo door volgens een artikel in het FD van 19 mei jl. In 2007 was 1 op de 5 werknemers een flexwerker, in 2013 1 op de 4 en de verwachting voor 2020 is dat bijna 1 op de 3 werknemers een flexwerker is. Een opmerkelijke trend die nogal wat betekent. Vakbonden kijken bijvoorbeeld zeer kritisch naar deze ontwikkeling aangezien de flexwerker veel minder rechten heeft. Vooralsnog is de politiek niet in staat om hier adequaat op te reageren.

Geen speling in spelling

Ron legt de belangrijke punten rondom spelling uit


E-mails, rapporten, CV’s en websites zonder taalfouten worden steeds zeldzamer. Ik stoor me daar aan. Ik weet het, dat klinkt heel ouderwets. De boodschap wordt immers niet minder duidelijk van een extra d, t of n. Hoewel dat bij juridische stukken natuurlijk wel eens anders kan zijn. In het FD van zaterdag 24 mei stond een interessant artikel van Jaap Roelants over het belang van correct taalgebruik in zakelijke correspondentie. Voor mij is het een prettige bevestiging dat de geciteerde personen hetzelfde ervaren als ik. Daarnaast is het artikel een mooie aanleiding om er eens een blog over te schrijven.

Ontwikkel je sterke punten!

De kracht rondom de ontwikkeling van je eigen competenties


Persoonlijke ontwikkeling is iets wat constant gaande is en waar iedereen mee te maken heeft. Het heeft betrekking op eigenschappen/competenties die je bewust of onbewust aan het ontwikkelen bent of wilt gaan ontwikkelen. Ontwikkelen en daarmee om kunnen gaan met verandering is in mijn ogen essentieel voor elke beroepsgroep want verandering is het enige wat blijvend is. 

Financials zijn star en marketeers snappen niks van finance

De interessante punten rondom finance en marketing


Wellicht nog steeds het beeld wat in de dagelijkse praktijk leeft. Ook bij u?

Tijdens een bijeenkomst die HighQ onlangs heeft georganiseerd, bleek dat bovenstaande  beeldvorming toch vaker voorkomt dan dat u misschien zou verwachten. Marketing wordt nog vaak gezien als de afdeling die verantwoordelijk is voor de folders en de website en de mensen van finance ‘zeuren’ alleen maar over het budget.

Het ongelijk van de inkoper

Iedereen kijkt anders tegen bepaalde zaken aan. In dit geval de inkoper ook.


Inkopers snappen er niks van. Inkopers doen alsof zij de relatie met leveranciers heel belangrijk vinden. Het bestaansrecht van een inkoper hangt echter simpelweg af van de hoogte van gerealiseerde besparingen. Daarom dwingt hij een leverancier te leveren tegen lage marges en dus concessies te doen aan de kwaliteit.

Planning & Control is van ons allemaal!

De bouwstenen rondom Planning & Control.


De management modellen van de Planning & Control zijn u wellicht al bekend: INK, EFQM en BSC. Wanneer niet bekend, is het goed mogelijk dat deze toch aan de basis liggen van de praktijkwerkwijze. Het is echter waarschijnlijk dat voor het hoger management en de afdeling financiën de cijfers interessant zijn, maar juist de duurzaamheid en wendbaarheid uit het oog zijn verloren. Zonde, want zo verliest Planning & Control haar ware potentie.

Bitcoin: blijven of wegdrukken?

De Bitcoin is voor velen nog een ongrijpbaar fenomeen. Toch zijn er een aantal dingen die mij erg aanspreken aan de digitale munt.


Voordat de lezer denkt dat ik wat zinnigs  ga zeggen over de Bitcoin wil ik dat bij deze ontkrachten. Gebrek aan kennis zullen we maar zeggen. Maar toch ben ik als leek wel geïnteresseerd in de opmars van de Bitcoin, temeer daar ik onlangs een korte presentatie heb bijgewoond over dit nieuwe fenomeen.

Het vermogen om jezelf te onderscheiden!

Hoe leg je uit wat jou uniek maakt? HighQ beeldt haar unieke karakter uit met een bijzonder beeldmerk.


Is het mogelijk om als organisatie eigen kernwaarden te communiceren in een beeldmerk, dat het onderscheidend karakter weergeeft? Het antwoord is ‘Ja’. Op de vraag ‘Wat maakt ons als organisatie uniek en wat voegen wij nu echt toe’, werd mij gevraagd een metafoor uit te werken die onze kernwaarden uitbeeldt.

De CFO van 2014

Het terugkijken op 2013 is voorbij. Tijd om vooruit te kijken. Hoe neem je als CFO het heft in handen en zorg je ervoor dat 2014 een succesvol jaar wordt?


De eerste week van januari zit er op en het mijmeren over afgelopen jaar is nu wel een beetje klaar. De blik is gericht op 2014. Wat gaat ons dit jaar brengen? Is het optimisme in de economie ook vertaald naar hogere targets in de budgetten of is het nog voorzichtigheid troef? Hoe neem je als CFO het heft in handen en zorg je ervoor dat 2014 een succesvol jaar wordt?

Is de smartphone wel zo smart?

Rob is één van de laatste tevreden Mohikanen van de Nokia 6310i. Hij vindt dat we wel wat smarter om kunnen gaan met onze telefoon.


Ik zie het veel om me heen. In het verkeer  hebben 14-jarige meiden meer oog voor de laatste relatie statussen op Facebook, dan voor die enorme vrachtwagen die van rechts komt. Zelf heb ik kleine kinderen en ook in mijn naaste omgeving hebben veel ouders op het schoolplein, sportveld of speeltuin vaak meer oog voor de virtuele wereld in hun smartphone, dan voor hun eigen kinderenof omgeving. Het lijkt wel of even op Facebook kijken, laatste Groeps App of e-mailtje beantwoorden, belangrijker is dan het hier en nu.

Sinterklaas: De beste franchiseformule van Nederland (en de rest van de wereld)

SInterklaas is weer in het land en hij heeft zijn (pop-up) franchiseformule weer uitgerold.


Nam mijn collega Ron vorige week nog het macro-economische effect van Sinterklaas onder de loep, deze week wil ik de micro-economische kant van het verhaal eens belichten. CEO Sinterklaas van de gelijknamige firma is, met 7,5 miljoen franchisenemers (lees: huishoudens), de grootste franchisegever van Nederland. Geheel kosteloos en zonder ingewikkelde contracten geeft hij zijn franchisenemers een aantal weken per jaar permissie de ijzersterke merknaam ‘Sinterklaas’ te gebruiken voor wat nog steeds het favoriete feest van veel Nederlanders is.

Sinterklaas’ helende effect op de economie

Sinterklaas is weer in het land. En dat is een zegen voor de Nederlandse economie.


Het zou zo makkelijk zijn om een stukje te schrijven over de Zwarte Piet discussie, maar eerlijk gezegd heb ik het daar wel een beetje mee gehad. Toch wil ik nog wel graag de dochter van een collega citeren over gekleurde Pieten: “maar mama, als zo’n rode Piet door de schoorsteen gaat, dan komt hij er zwart uit en dan moet hij zich elke keer wassen en opnieuw schminken, dat is toch niet handig?” Dat lijkt me inderdaad wel een serieuze vertraging als je bij 7,5 miljoen huishoudens een cadeautje in de schoen moet doen.

Hoe geïnteresseerd zijn we nu echt?

In elk gesprek dat je voert als accountmanager zit een wederzijds belang. Toch bereiden mensen zich nu en dan slecht voor op een gesprek. Hoe is dat te verklaren?


Als je gaat kijken waar het woord interesse voor staat dan kom je al snel uit op de volgende synoniemen: belang, belangstelling, aandacht en kooplust.

In elk gesprek dat je voert als accountmanager zit een wederzijds belang. Dat belang, het uiteindelijke doel van dat gesprek, kan bijvoorbeeld zijn een baan, samenwerking, daadwerkelijk adviseren of verkopen van producten/diensten.

Het raadsel van de Miljoenennota 2014

Ron zit met zijn handen in zijn haar. Wie lost het raadsel van de miljoenennota voor hem op?


Volgend jaar stijgen de inkomsten uit belastingen met € 11,4 miljard, dat is 5,0%. Volgend jaar nemen de netto uitgaven van het Rijk toe met € 12,8 miljard, dat is 5,3%. De tweede kamer: “We gaan volgend jaar € 6 miljard bezuinigen.” Ik ben in complete verwarring. Wie helpt?

De vertaling van Lean Management

Lean Management is een term die je regelmatig hoort vallen. Wat is eigenlijk het precieze idee erachter? En hoe kan het worden toegepast?


Enige tijd geleden hebben mijn collega’s en ik het genoegen gehad om een erg goede presentatie over Lean Management bij te wonen. Deze term is me al regelmatig ter ore gekomen, maar het precieze idee erachter en de vertaling ervan is nooit echt tot me doorgedrongen. Tot op heden dus.

Raad van Commissarissen op de schop?

Berichten over al dan niet functionerende RvC ‘s zijn inmiddels dagelijkse kost geworden in de krant. Hoe komt dit en wat is er aan te doen?


Berichten over al dan niet functionerende RvC ‘s zijn inmiddels dagelijkse kost geworden in de krant. Met name de negatieve voorbeelden trekken de aandacht en dat is jammer, maar ook wel logisch. Vanuit mijn eigen ervaring heb ik nog altijd het idee dat de adviserende rol van de commissaris net zo zwaar weegt als de controlerende rol.

Weg met de vakantiespreiding

Vakantiespreiding is niet meer van deze tijd. Afschaffing zal zelfs bijdragen aan het verbeteren van de economie.


Al jaren ben ik tegen vakantiespreiding.  Met de meivakantie mee gerekend ligt Nederland drie tot vier maanden plat. De vraag is of iets wat ooit in het verleden is afgesproken nog zinvol is in de huidige tijd. In het verleden reden we inderdaad met zijn allen naar de vakantiebestemming in Italië, Frankrijk of Spanje. Zoals de ANVR op haar website schrijft: ‘Vakantiespreiding brengt veel voordelen met zich mee, waaronder: minder verkeersdrukte naar de vakantiebestemmingen, minder noodzaak tot uitbreiding van hotels en faciliteiten voor piekmomenten en een beter behoud van het leefgebied van de plaatselijke bewoners.’ Is dit wel echt het geval met die 10 miljoen mensen uit Nederland die op vakantie gaan? Verkeersdrukte vanwege vakantiegangers hebben we toch.

Talentmanagement is maatwerk

Het is de kunst om je medewerkers zoveel mogelijk hun talenten te laten benutten en ze tegelijkertijd hun zwakkere competenties te laten verbeteren. Hoe pak je dat aan?


Kortgeleden las ik een zeer interessant artikel over talentmanagement binnen een organisatie. In het stuk wordt aangegeven dat talentontwikkeling bij veel bedrijven nog steeds op harde en inhoudelijke skills plaats vindt, terwijl de meeste winst valt te behalen in de ontwikkeling van soft skills. Tevens wordt in het artikel het verschil uitgelegd tussen competentiemanagement en talentmanagement.

SSC: Centralisatie vs. Decentralisatie

De laatste tijd is er een tendens zichtbaar richting het samenbrengen van alle standaard taken die niet direct tot het primaire proces behoren. Hoe krijg je dit in de praktijk voor elkaar?


Traditiegetrouw wordt er binnen bedrijven de vraag gesteld of activiteiten centraal of decentraal moeten worden georganiseerd. De argumenten voor het decentraal organiseren zijn vooral autonomie en flexibiliteit om een eigen bedrijfsvoering in te richten. Argumenten voor centralisatie zijn, zeker in de huidige tijd, vooral kostenbesparing en beheersing. De laatste tijd is er een tendens zichtbaar richting het samenbrengen van alle standaard taken die niet direct tot het primaire proces behoren.

Strak Cash-flow management keihard nodig

Het op orde houden van het financiële huishoudboekje is aan de orde van de dag. Met de Cash-flow scan van HighQ wordt het verbeterpotentieel van uw liquiditeit stromen snel inzichtelijk.


Een tijdje geleden las ik in het FD dat de banken het kredietbeleid voor het MKB gaan aanscherpen. Volgens mij is dit geen nieuws maar al enige tijd aan de gang. Des te meer reden om je financiële huishoudboekje op orde te hebben. Wat kun je er aan doen om je cash-flow te verbeteren?

Cash is King, verlaag dus je werkkapitaal!

Het optimaliseren van werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en voor groei van je bedrijf. Maar hoe verlaag je je werkkapitaal?


In tijden van recessie wordt de cashpositie van bedrijven nog beter bewaakt, althans, dat zou volgens mij moeten. Het optimaliseren van werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en voor groei van je bedrijf. Maar hoe doe je dat op een structurele manier??

De juiste controller op de juiste plek

Ondanks de crisis zijn er nog steeds organisaties die volop groei laten zien. Hoe zorgen we ervoor dat we gezond doorgroeien en klaar zijn voor de verdere toekomst?


Ondanks de crisis zijn er nog steeds organisaties die volop groei laten zien. HighQ heeft gelukkig ook opdrachtgevers die tot deze groep behoren. Deze klanten staan voor andere uitdagingen. Zij stellen vragen als: Hoe zorgen we ervoor dat we gezond doorgroeien en klaar zijn voor de verdere toekomst?

HighQ & Friends: Even voorstellen (deel 2)

Op 15 en 16 juni doet team 'HighQ & Friends' weer mee aan de Homeride van het Ronald McDonald Kinderfonds. Onze wielrenners stellen zichzelf voor en vertellen waarom ze meedoen.


De Homeride vindt dit jaar alweer voor de derde keer plaats. In deze 24-uurs wielertocht leggen de fietsers 500 km af om zoveel mogelijk geld op te halen voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Met de opbrengst van de Homeride kan het Ronald McDonald Kinderfonds ervoor zorgen dat zieke kinderen niet zonder hun ouders hoeven te zijn, wanneer ze voor behandeling niet thuis kunnen verblijven.

Duidelijker verantwoorden, het kan dus wel

De maatschappij verwacht steeds meer duidelijkheid van ondernemingen bij het openbaar maken van hun jaarverslag. Waarom nu pas? Bij goede doelen zijn er al veel langer hoge eisen.


In het tijdschrift Controlling van maart 2013 staat een artikel van Drs. Hanneke Ester over duidelijker verantwoorden. Kern van het stuk is dat de maatschappij (lees: aandeelhouders, crediteuren, banken, etc.) steeds meer duidelijkheid verwachten van ondernemingen bij het openbaar maken van hun jaarverslag.

Paardenbiefstuk te achterhalen via social media?

Onderscheidend vermogen is steeds belangrijker voor werkzoekenden. Sommige kandidaten stellen daarbij hun werkervaring anders voor dan deze in werkelijkheid is. Hoe filter je deze gevallen eruit met social media?


We kunnen er niet om heen; het paardenvlees schandaal heeft de afgelopen maanden het nieuws beheerst. Steeds weer kwamen er nieuwe feiten naar boven en werden we verrast met nieuwe ontdekkingen. Nu blijkt dat het fraudeurs blijkbaar lukt, ondanks allerlei kwaliteitscontroles, om zaken anders voor te doen dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Cloud computing

Cloud computing is 'up and coming'. Echter, menig financial zet zijn vraagtekens bij het werken in 'the cloud'. Wat zijn de voordelen en de risico's?


Bedrijven zijn vandaag de dag afhankelijk van ICT en dus wordt veel geld uitgegeven aan ICT en is het veroorloofd. De vraag wat levert het op wordt vaak niet gesteld. De markt heeft de oplossing voor alle ICT problemen bij bedrijven: Cloud Computing. Door de economische crisis en de kostenbesparingen die gerealiseerd kunnen worden heeft dit relatief nieuwe product een stormachtige groei doorgemaakt. Experts spreken zelfs van de grootste uitvinding in de informatietechnologie sinds de personal computer. Menig financial zet zijn vraagtekens bij het werken “in the cloud”, wij horen in dat rijtje.

Integer handelen staat (niet) los van de tijdgeest

Integriteit wordt steeds vaker een thema op de agenda van organisaties. Het is belangrijk voor een open en eerlijke cultuur. Heeft de tijdsgeest invloed op onze opvattingen over integriteit?


In het tijdschrift controlling van deze maand is een mooi interview opgenomen met Paul Smits, CFO van Havenbedrijf Rotterdam. De titel van mijn blog is een citaat van Paul Smits waar ik toch wat kanttekeningen bij wil maken. Volgens Smits is integer handelen een belangrijke eigenschap voor persoonlijk leiderschap en dat ik ben ik helemaal met hem eens, maar toch wil wat aanvullingen maken.

Opleiden kost geld, niet opleiden kost kapitalen

In tijden van crisis investeren financials minder in zichzelf. Er wordt bijvoorbeeld bespaard op opleidingen. Wat gebeurt er als je je vakkkennis niet bijhoudt?


Het zijn bijzondere tijden. Voor een volledige generatie (en misschien wel meer dan één) is dit de eerste echte crisis die we meemaken. Zoals onze aannemer opmerkte: “de crisis is net als de winter, er komt gewoon geen einde aan…”. Dat betekent ook een daadwerkelijke verandering in de manier waarop we omgaan met geld uitgeven. Veel financials hebben de aangeboren neiging om defensief te reageren op veranderingen. We zijn immers door en door getraind op het herkennen en voorkomen van risico’s. Het is dan ook een soort tweede natuur om als eerste reactie op lagere opbrengsten te kijken hoe er te bezuinigen valt op kosten en investeringen. Dat is op zich niet slecht, maar wel iets om ons van bewust te zijn.

HighQ & Friends: Even voorstellen

Op 15 en 16 juni doet team 'HighQ & Friends' weer mee aan de Homeride van het Ronald McDonald Kinderfonds. Onze wielrenners stellen zichzelf voor en vertellen waarom ze meedoen.


De Homeride vindt dit jaar alweer voor de derde keer plaats. In deze 24-uurs wielertocht leggen de fietsers 500 km af om zoveel mogelijk geld op te halen voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Met de opbrengst van de Homeride kan het Ronald McDonald Kinderfonds ervoor zorgen dat zieke kinderen niet zonder hun ouders hoeven te zijn, wanneer ze voor behandeling niet thuis kunnen verblijven.

Reorganiseren is een vak

Op 14 maart 2013 vond de CFO bijeenkomst "reorganiseren is een vak" plaats in Rotterdam. Hoe kunt u als CFO een reorganisatie zo goed mogelijk aanpakken?


Voor de CFO bijeenkomst op 14 maart was veel animo vanuit de CFO groep (klik hier voor de linkedin groep). Veel aanwezigen zitten midden in een reorganisatie of hebben er een achter de rug. Pieter Huys en Ronald van der Stap zijn Arbeidsjuristen bij AKD en treden deze middag op als gastheren. Het staat vast dat dit nooit een leuk proces is om te doen, maar door een goede voorbereiding en planning kan het reorganisatieproces wel goed doorlopen worden.

De nieuwe generatie financieel managers

Door het steeds verder digitaliseren van het administratieve proces, zal de functie van de toekomstige financieel manager veranderen. Maakt de financieel manager zichzelf in de toekomst overbodig?


De omgeving van de financial is de laatste jaren aan sterke veranderingen onderhevig. Deze trends zullen ook richting 2018 doorzetten. Veranderende externe omstandigheden, internationalisering en deregulering van bedrijfstakken stellen andere eisen aan informatievoorziening, inrichting van administratieve processen en opbouw van bestaande organisatiemodellen. Informatievoorziening verdringt de administratieve processen en daarmee de financiële functie. Zo’n vaart zal het allemaal toch niet lopen? Jawel, de ERP systemen worden beter benut en administratieve verwerkingsprocessen worden gestandaardiseerd, gecentraliseerd, geoptimaliseerd en uitbesteed.

Het morele kompas van de CFO

De CFO staat als financieel en ethisch leider van een organisatie altijd in de spotlight. Het morele kompas leidt de CFO in de goede richting.


Onlangs las ik een hoofdstuk uit het boek “De oplossing is het probleem niet” van Dr. Edgar Karssing.
Dit hoofdstuk over moreel leiderschap begint met de volgende quote:

“Moreel leiderschap is één van de belangrijkste succesfactoren voor het onderhouden en versterken van compliance & integriteit in uw organisatie. En één van de meeste onderschatte en kwetsbare succesfactoren.”

De ontwikkeling van een leider

De transitie van een functioneel leider naar een algemeen leider van een bedrijf brengt diverse uitdagingen met zich mee. De sleutel tot succes.


HighQ vierde op 1 oktober 2012 haar 20-jarig bestaan. Ik begon twintig jaar geleden aan deze uitdaging, omdat ik zag dat er kansen lagen in de financiële interim markt. In de eerste jaren leenden mijn compagnons en ik onszelf als financiële interim managers aan verschillende bedrijven. Toen we in 1998 voor het eerst medewerkers aannamen werd ik van de ene op de andere dag ‘leider’ van een bedrijf in plaats van ‘leider’ van het functionele vakgebied finance. Deze verandering nam nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee en vroeg tevens om een compleet andere mind-set. 

HighQ doet mee aan de Homeride

HighQ doet ook dit jaar weer mee aan de Homeride van het Ronald McDonald Kinderfonds. Deze wielertocht zal dit jaar plaatsvinden op 15 en 16 juni.


Het Ronald McDonald Kinderfonds organiseert jaarlijks de Homeride. De Homeride is een wielertocht van 500 km, waarbij teams (in estafettevorm) langs acht Ronald McDonald Huizen en Vakantielocaties gaan om zoveel mogelijk geld op te halen voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Dit jaar zal de tocht plaatsvinden op 15 en 16 juni. De route loopt van Groningen, via de afsluitdijk, naar Maastricht. Ook dit jaar zal HighQ met een aantal relaties meedoen aan deze tocht.

De financial als business partner

Van financials wordt steeds meer verwacht dat ze kunnen acteren als business partner. Welke eigenschappen moet een business partner bezitten?


Als account manager bij HighQ financieel interim sta ik dicht bij de markt en zodoende krijg ik ook de veranderingen in de vraag van opdrachtgevers mee. De opdrachtgever is steeds meer op zoek naar een financial interim manager die ook kan acteren als business partner. Het werkveld van een business-controller wordt steeds minder uitvoerend. Het management verwacht een actieve opstelling van de controller bij de business. In tijdschrift ‘financieel management’ wordt deze ontwikkeling onderschreven.

Demotie = demotivatie?

Hoe ga je om met het verzoek om salaris in te leveren? En wat zijn de gevolgen voor de motivatie van werknemers? Demotie levert veel stof tot nadenken op.


Vorige week groot in het nieuws: CapGemini verzoekt een aantal medewerkers om een deel van hun salaris in te leveren. De reacties zijn, zoals te verwachten, zeer uiteenlopend. Werkgevers en arbeidsmarktdeskundigen kijken in deze moeilijke tijden met interesse naar dit mogelijke nieuwe instrument om de arbeidskosten te verlagen.

Balansdossiers: De “oh ja-lijst”

Voor velen begint deze week het nieuwe werkjaar. Het afgelopen jaar moet echter nog financieel worden afgesloten. Natuurlijk zijn er weinig verrassingen meer in het resultaat, want we zijn allemaal volledig in control... Toch?


Het hele jaar door maken we maandelijkse rapportages waarbij we natuurlijk de balansrekeningen niet vergeten. Maar toch, aan het einde van het jaar moet er een volledig balansdossier worden samengesteld. Dat stelt soms toch wat andere eisen aan de wijze van vastlegging en de volledigheid van onderliggende documentatie. Daarom in deze eerste donkere dagen van het nieuwe jaar een korte “oh ja-lijst” over het balansdossier.

Over de HighQ Blog

HighQ heeft 20 jaar ervaring in financieel interim management. De kennis en ervaringen die wij in deze tijd hebben opgedaan delen we graag met u. Periodiek schrijven HighQ'ers artikelen waarin zijn hun kijk op zaken geven. Zo brengt HighQ finance verder.

Populair

Reacties