Opleiden kost geld, niet opleiden kost kapitalen

In tijden van crisis investeren financials minder in zichzelf. Er wordt bijvoorbeeld bespaard op opleidingen. Wat gebeurt er als je je vakkkennis niet bijhoudt?


Het zijn bijzondere tijden. Voor een volledige generatie (en misschien wel meer dan één) is dit de eerste echte crisis die we meemaken. Zoals onze aannemer opmerkte: “de crisis is net als de winter, er komt gewoon geen einde aan…”. Dat betekent ook een daadwerkelijke verandering in de manier waarop we omgaan met geld uitgeven. Veel financials hebben de aangeboren neiging om defensief te reageren op veranderingen. We zijn immers door en door getraind op het herkennen en voorkomen van risico’s. Het is dan ook een soort tweede natuur om als eerste reactie op lagere opbrengsten te kijken hoe er te bezuinigen valt op kosten en investeringen. Dat is op zich niet slecht, maar wel iets om ons van bewust te zijn.

 

Zakelijk gezien kan kostenbewustzijn verschillende effecten hebben. In organisaties met een (over)ambitieuze commerciële afdeling is deze reactie vaak de noodzakelijke voet op de rem. Daar kan het vaak nuttig zijn om eerst nog eens even goed naar de business case te kijken alvorens een beslissing te nemen. Bij organisaties met minder commerciële drive kan de voet op de rem echter tot volledige stilstand leiden. Daar zal je als financial nog meer dan anders als business partner moeten meedenken en optreden en zelf ook moeten proberen meer creatief dan defensief te acteren.

 

Investeren in jezelf

Maar wat mij momenteel meer bezighoudt: wat betekent kostenbewustzijn voor de investering van de financial in zichzelf? Kan een ‘besparende’ financial het voor zichzelf verantwoorden om kosten te maken voor vakinhoudelijke opleidingen? De vraag lijkt op zichzelf al een antwoord te bevatten. De algemene lijn in Nederland is al een tijdje zichtbaar: veel commerciële opleidingsinstituten hebben te maken met teruglopende omzetten doordat bedrijven hun hand op de knip houden qua opleidingsbudgetten. De financial zal daar –zeker gezien het voorgaande- geen uitzondering op zijn.

 

Trends 

Een financial die zich niet door ontwikkelt, plaatst zichzelf echter langzamerhand buitenspel. Uit onderzoek van HighQ onder onze relaties blijkt een aantal ontwikkelingen waaraan wij met zijn allen niet gaan ontkomen:


- De vergrijzing gaat onherroepelijk leiden tot knelpunten op de werkvloer en daarmee tot een war on talent.
- Binnen enkele jaren zal binnen finance de verschuiving van transactioneel werk naar business control bij vrijwel alle grotere organisaties volledig zijn.
- De invloed van (relatief) nieuwe ICT toepassingen op financiële werkprocessen is enorm.


Deze week kreeg ik zelf een serieuze reality check bij een presentatie over de mogelijkheden van SharePoint voor het structureren van werkprocessen, in dit geval het opstellen van kwartaalrapportages. Zomaar een ontwikkeling die min of meer aan mij voorbij is gegaan. Daardoor is bij mijzelf nu de noodzaak om bij te blijven weer helemaal duidelijk. Als echte financial ga ik dat natuurlijk wel proberen zonder dat daar veel kosten aan verbonden zijn.  Vanuit HighQ organiseren wij regelmatig bijeenkomsten voor controllers en CFO’s om bijzondere onderwerpen te bespreken. Daarbij krijgen de deelnemers gelegenheid om met elkaar te discussiëren en daarmee van elkaar te leren. Dat wordt mijn eerste winst.


Hoe gaat u bijblijven?

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Ron Molenaar

Ron Molenaar is financieel directeur van HighQ.  Hij is register-accountant en heeft als accountant en interim manager veel kennis opgedaan op het gebied van accountancy, financial control, managementinformatie, procesmanagement en business control.

Neem contact op

Recente artikelen van Ron Molenaar

Populair