Financials zijn star en marketeers snappen niks van finance

De interessante punten rondom finance en marketing


Wellicht nog steeds het beeld wat in de dagelijkse praktijk leeft. Ook bij u?

Tijdens een bijeenkomst die HighQ onlangs heeft georganiseerd, bleek dat bovenstaande  beeldvorming toch vaker voorkomt dan dat u misschien zou verwachten. Marketing wordt nog vaak gezien als de afdeling die verantwoordelijk is voor de folders en de website en de mensen van finance ‘zeuren’ alleen maar over het budget.

Natuurlijk, iedereen is bekend dat het in beide vakgebieden om meer gaat maar blijkbaar is dit toch nog vaak het imago wat leeft. Een beeld dat in de afgelopen decennia ontstaan is, maar in de huidige tijden eigenlijk niet meer mag bestaan. In een markt met veeleisende klanten, toenemende  concurrentie en steeds maar weer veranderende omstandigheden gaat het erom dat je samen optrekt en elkaar weet te versterken. Uiteindelijk moet het zo zijn dat je samen bouwt aan duurzame business.

De klant neemt hierbij natuurlijk een cruciale positie in. Constant de klant laten ervaren dat er geen beter alternatief is en er geen reden is om te switchen naar een andere aanbieder. Dit betekent afstemming (zowel extern als intern) en het zoeken naar de balans tussen de toegevoegde waarde voor zowel klant en zeker ook eigen organisatie en het oog hebben voor het nu en de toekomst (huidige operatie vs innovatie). En dat is hard werken.

Niet alleen voor finance of marketing maar voor de hele organisatie. Elke afdeling en elke medewerker speelt hierin een belangrijke rol. Want het is niet meer zo dat het contact met klanten is beperkt tot een klein groepje medewerkers. Steeds meer disciplines hebben contact met klanten. Van receptie tot directie en van R&D tot sales. En natuurlijk marketing en ook finance.  Het gaat erom dat de beloften die gemaakt worden aan klanten ook waargemaakt worden. En dat betekent dat interne afdelingen niet zonder elkaar kunnen.

Is finance nu star en geven de marketeers te veel uit?
Er zal altijd een gezonde spanning tussen de twee disciplines zijn. Het is echter wel noodzakelijk dat beiden elkaar opzoeken, begrijpen en samenwerken. Want de externe klant is zeer belangrijk maar om deze optimaal te kunnen bedienen en uiteindelijk als organisatie een meerwaarde te kunnen bieden moet je ook aandacht geven aan je interne klanten! Samen bepaal je je cultuur en je imago. Belangrijke bouwstenen voor het onderscheidend vermogen en uiteindelijk je duurzame business.

Succes met samenwerken!

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Luuk Stoop

Luuk Stoop is manager sales bij HighQ. Hij heeft meer dan 8 jaar kennis en ervaring in het financieel interim management vak.

Neem contact op

Recente artikelen van Luuk Stoop

Populair