Snijden in de kosten?

Kom uit je comfortzone en denk ‘out of the box’!


Snijden in de kosten? Kom uit je comfortzone!!

In tijden van crisis gaan bedrijven steeds meer kijken waar men kan snijden in de kosten. En ik durf te stellen dat het merendeel van het bedrijfsleven elke keer weer naar dezelfde kosten gaat kijken! Kunnen we snijden in het personeelsbestand? Kunnen de kosten voor overhead omlaag? Moet iedereen wel een mobiele telefoon hebben? Zijn die vaste onkostenvergoedingen nog wel nodig? Toch maar een keer een offerte opvragen bij andere energieleveranciers?

Maatregelen die op korte termijn effectief zijn maar naarmate de jaren volgen zullen deze kosten weer terug op hetzelfde niveau zijn. Ik daag u uit om bij dit soort vraagstukken uit je comfortzone te komen en ‘out of the box’ te denken. Want, waarom niet juist investeren in tijden van crisis? Waarom niet afwijken van de standaard?

Naast dat ik financieel interimmer ben bij HighQ te Woerden, werk ik ook één dag in de week als controller bij een bouwbedrijf. Ik hoef u niet te vertellen dat dat juist een van de sectoren is waar de hardste klappen vallen. En ook wij zijn aan het kijken waar in de kosten gesneden kan worden. Ook hier wordt veelal aan de standaard kosten gedacht.

Maar in plaats van minimale bezuinigingen op de telefoon- of energiekosten of te snijden in ons personeelsbestand, zijn wij juist gaan investeren in het bedrijf. Ik hoor u denken: investeren? Het is een bouwbedrijf! Zijn ze gek geworden, ofzo? Toch is verder denken dan de standaard oplossingen lonend en een manier om deze moeilijke tijden te overleven. Laat mij u drie voorbeelden geven:

Voorbeeld 1:

Afgelopen twee jaar hebben wij een van onze grootste projecten weten te realiseren, zowel qua hoeveelheid werk maar ook financieel. Bij het binnenhalen van het project liepen we tegen een aantal problemen aan. Eén daarvan was het voorfinancieren van de inkopen. De opdrachtgever had namelijk een betalingstermijn bedongen van 60 dagen na oplevering van het werk, over een periode van twee weken. Voor deze twee weken werk was ook minimaal twee weken voorbereidende werkzaamheden nodig. Al met al moesten wij een betalingstermijn overbruggen van bijna 90 dagen, iets wat met een minimale kredietfaciliteit onmogelijk is. Deze problemen hebben wij open en eerlijk op tafel gelegd bij onze leverancier van het ijzer, maar ook bij de opdrachtgever. Uiteindelijk is besloten dat de opdrachtgever de inkoop van het ijzer op zich nam, waardoor wij dit niet hoefde voor te financieren. De leverancier kreeg op tijd zijn facturen betaald, wij konden het project naar tevredenheid van de opdrachtgever uitvoeren en de opdrachtgever kon vasthouden aan zijn betalingstermijn van 60 dagen.

Voorbeeld 2:

In de bouw krijgt een werknemer conform de CAO een kilometervergoeding van € 0,32. Aangezien wij landelijk opereren zijn deze kosten aanzienlijk. Verlagen van deze vergoeding is niet toegestaan omdat het een CAO-eis is. Bijkomend probleem is dat de meeste werknemers geen rekening houden met afschrijvingen en geen reservering hebben voor onderhoud. Om deze problemen en de kosten te verlagen hebben wij vijf werknemers die veel rijden een leaseauto verstrekt. Werknemers hadden zelf de keuze of zij de auto ook privé wilden gebruiken, maar doordat het allemaal 14% auto’s zijn, is de bijtelling voor de werknemer gering. Wij zijn nu een jaar verder en hebben op deze kosten een besparing van 33% weten te realiseren. Bijkomend voordeel is dat de werknemers zeer tevreden zijn met deze auto en er zelf ook geen omkijken meer naar hebben.

Voorbeeld 3:

Het bedrijf is werkzaam in de bouwsector en valt daarom onder de CAO Bouwnijverheid. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit voor werkgevers de duurste CAO is. Als wij kijken naar onze organisatie verrichten wij zowel werkzaamheden vallend onder de CAO Bouw, maar ook vallend onder de CAO Klein Metaal welke aanzienlijk goedkoper is maar nog steeds zeer goed staat aangeschreven. Maar twee verschillende CAO’s binnen 1 bedrijf is niet toegestaan. Wil je dit realiseren is een herstructurering nodig, welke uiteindelijk ook is gerealiseerd. De investering van de herstructurering hebben wij met de besparing op de loonkosten binnen twee maanden terugverdiend. Op jaarbasis wordt hiermee 7,5% bespaard op de loonkosten, terwijl de werknemers er netto op vooruitgaan.

In alle drie de voorbeelden is verder gedacht dan wat je normaal zou doen. Ook hebben in al deze gevallen investeringen moeten plaatsvinden, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Dit alles met als gezamenlijk doel de onderneming te versterken, zodat ook in deze tijd de salarissen kunnen worden betaald!

Ik zeg niet dat dit dé oplossingen zijn om deze zware tijden voor de bouw te overleven, maar door creatief te denken en openstaan voor niet standaard oplossingen kom je dus heel ver.

En heeft u andere voorbeelden, dan hoor ik deze graag zodat wij daar ook weer van kunnen leren.

Succes ermee!

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Nico Veenstra

Nico Veenstra is financieel interim manager bij HighQ. Hij heeft jarenlange ervaring in accounting en finance.

Neem contact op

Recente artikelen van Nico Veenstra

Populair