WKR, de vereenvoudigde (haha) regelgeving

De invoering van de WKR


1 januari 2015 is het dan zover: de invoering van de WKR. Onlangs vroeg iemand mij waar deze afkorting voor staat. Ik antwoordde natuurlijk “de Werk Kosten Regeling”. “Oh” reageerde hij, “ik dacht dat het stond voor veel Werk en een hoop Kosten om het te Regelen…”

Hij had ook wel een beetje gelijk. Er komt namelijk ontzettend veel op ons af, terwijl het de bedoeling was om met de WKR de administratieve lasten te verlagen bij de werkgever. Daar komt dus helemaal niets van terecht. Ga maar na: eerst moeten de volgende stappen worden doorlopen om straks te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving:

  1. Inventariseer alle vergoedingen en verstrekkingen aan het personeel (inclusief btw!).
  2. Splits de vergoedingen en verstrekkingen aan het personeel in:
    − Nihilwaarderingen, zoals consumpties op de werkplek;
    − Intermediaire kosten, zoals kosten auto van de zaak en relatiegeschenken;
    − Kosten die betrekking hebben op gerichte vrijstellingen, zoals reiskosten en opleidingskosten;
    − Kosten in vrije ruimte, zoals personeelsfeest (buiten de deur) en kerstpakketten.
  3. Bepaal de vrije ruimte (in 2015: 1,2% van de totale loonsom).
  4. Bepaal of de vergoedingen en verstrekkingen binnen of buiten de vrije ruimte vallen.
  5. Neem maatregelen om de administratie aan te passen.
    − Aanmaken nieuwe grootboekrekeningen;
    − Aanpassen rapportages.
  6. Neem maatregelen om de arbeidsvoorwaarden aan te passen. Vergeet niet te overleggen met uw OR!

Gelukkig heeft de overheid nu al de volgende vereenvoudiging per 1 januari aangekondigd:

  • Introductie van het noodzakelijkheidscriterium
  • Jaarlijkse afrekensystematiek
  • Concernregeling
  • Vrijstelling van branche-eigen producten
  • Wegnemen onderscheid tussen vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikkingstellingen

Bedrijven die op tijd begonnen zijn met de implementatie zullen hier niet zoveel problemen bij ondervinden. Er is hier en daar nog wel enige onduidelijkheid hoe de regels geïnterpreteerd dienen te worden, maar ook dit zal worden opgelost. Zo niet, dan kost dat uw bedrijf 80% eindheffing over de betreffende posten. Wie echter nu nog niet klaar of begonnen is, heeft een forse uitdaging. Geen zorgen, mijn collega’s helpen u daarbij graag uit de brand…

Bij deze wens ik u veel succes en wijsheid bij de inrichting en uitvoering van deze vereenvoudigde (haha) regeling.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Gerard Bijleveld
Neem contact op

Recente artikelen van Gerard Bijleveld

Populair