10 manieren om je als Controller op de kaart te zetten

Regelmatig hoor ik financials mopperen over het feit dat ze niet genoeg betrokken worden bij allerlei discussies in het bedrijf. Men voelt zich een noodzakelijk kwaad en niet serieus genomen.


Je bent als financial natuurlijk afhankelijk van de cultuur binnen een organisatie. Met andere woorden “wat voor rol speelt finance in een bedrijf? Hoeveel druk ligt er op een budget en hoe en door wie worden investeringen goedgekeurd?” Natuurlijk is het lastig om tegen een bestaande cultuur te knokken maar er zijn zeker mogelijkheden om jezelf als Controller te profileren. Om een podium te krijgen heb je supporters nodig maar je moet zelf ook stappen zetten.

Onderstaand mijn 10 tips voor een Controller die gehoord wil worden:

  • Verdiep je in de business en de processen zodat je een serieuze gesprekspartner wordt.
  • Zie managementinformatie als product en stem het af op je klanten.
  • Je toegevoegde waarde zit hem niet in het aantal pagina’s van de maandrapportage maar op de impact van je cijfers en je presentatie.
  • Varieer met ad-hoc rapportages om het management scherp te houden.
  • Steek tijd in lobby werk. Let op: de meeste beslissingen worden niet genomen in de formele MT-vergadering.
  • Werk aan je overtuigingskracht en denk na wat je wilt bereiken met een presentatie of een rapportage.
  • Ga niet in zak en as zitten als je stem niet wordt gehoord maar kijk naar een alternatieve manier om je boodschap over te brengen.
  • Kom je “hok” uit en loop regelmatig bij mensen binnen. Informatie komt niet altijd naar je toe maar moet je ook ophalen.
  • Als je spreken in een vergadering eng vindt ga dit dan oefenen en kom uit je comfortzone.
  • Je kunt niet altijd gelijk krijgen, pak ook soms je verlies.

 

1 reactie
Robin
zondag 07 juli 2019 om 21:50

Hallo,

 

 

 

Bent u op zoek naar een lening? zo ja, contact opnemen met: rgarret2244@gmail.com of

 

WhatsApp + 60-16-248-3018 voor meer info als je geïnteresseerd bent, reageer dan terug

 

zsm..

 

 

 

Dank je...

 

Van Robin Garret

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Peter van Herk

Peter van Herk is directeur van HighQ. Hij heeft meer dan 20 jaar kennis en ervaring in het financieel interim management vak.

Neem contact op

Recente artikelen van Peter van Herk

Populair