Paardenbiefstuk te achterhalen via social media?

Onderscheidend vermogen is steeds belangrijker voor werkzoekenden. Sommige kandidaten stellen daarbij hun werkervaring anders voor dan deze in werkelijkheid is. Hoe filter je deze gevallen eruit met social media?


We kunnen er niet om heen; het paardenvlees schandaal heeft de afgelopen maanden het nieuws beheerst. Steeds weer kwamen er nieuwe feiten naar boven en werden we verrast met nieuwe ontdekkingen. Nu blijkt dat het fraudeurs blijkbaar lukt, ondanks allerlei kwaliteitscontroles, om zaken anders voor te doen dan dat ze in werkelijkheid zijn.

 

Is er een vergelijk te maken met de huidige arbeidsmarkt? Een markt waarin de ‘macht’ bij de werk- of opdrachtgever ligt en het aanbod groot is. Opdracht- en werkgevers kijken zeer kritisch naar ervaring, kennis en persoonlijkheid. Dit leidt tot meer onderlinge concurrentie bij kandidaten en de vraag hoe je te onderscheiden. In de jacht naar een nieuwe werkomgeving worden ervaringen door kandidaten soms anders voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn. Hoe voorkomt u dat u misleid wordt?

 

Natuurlijk speelt het gevoelsaspect een zeer belangrijke rol in het proces; in veel gevallen weerspiegelt het onderbuikgevoel de juiste emotie.  U moet dit dan ook niet laten wegdrukken, maar het is ook niet aan te raden om alleen maar op gevoel af te gaan.  Het is verstandig om uw gevoel te onderbouwen met feiten. Natuurlijk spelen controles, zoals kwaliteitscontroles in de voedingsindustrie, hierbij een belangrijke rol in het selectieproces. Of u het nu zelf doet of laat uitvoeren door een bureau,  het checken van diploma’s, werkervaring en referenties zou een standaard onderdeel moeten zijn in het proces. Dit kan eventueel nog aangevuld worden met een assessment.  Maar mogelijk is niet iedere controle even waterdicht, bijvoorbeeld simpelweg door het verloop van de tijd, waardoor niet alle feiten achterhaald kunnen worden.  

 

Gelukkig is er tegenwoordig ook nog een aanvullend instrument wat een belangrijke rol speelt: de social media. En dan gaat het nu niet een keer om de nadelige effecten van social media, maar om de positieve. In de praktijk zien we dat opgegeven ervaringen van kandidaten meer en meer via social media gecontroleerd worden.

 

LinkedIn biedt bijvoorbeeld snel inzicht in welke connecties er liggen tussen kandidaat en relaties uit uw eigen netwerk. Maak van deze contacten gebruik. Recent zijn op deze manier in verschillende procedures diverse kandidaten eruit gefilterd die het cv iets te rooskleurig hadden opgebouwd. En dit betekent niet altijd dat er sprake is van toevoegingen zoals opleidingen of diploma’s. Ook het weglaten van sommige werkperiodes kan aan de orde zijn. Dit heeft dan bijvoorbeeld weer te maken met minder succesvolle periodes of integriteitsvraagstukken zoals fraudes. 

 

Het checken van de kandidaat via social media, in combinatie met de meer traditionele kwaliteitscontroles, ondersteunt u dus om feiten snel en vroeg in het proces aan het licht te brengen. Dit scheelt veel tijd, voorkomt wellicht zelfs onnodige gesprekken en bespaart u al met al veel geld.

 

Kortom, gebruik de kracht van social media en u voorkomt teleurstellingen. Het zou toch zonde zijn als u betaalt voor iets wat u helemaal niet krijgt? In de afgelopen maanden hebben we die voorbeelden tenslotte al genoeg gehoord in de media.

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Luuk Stoop

Luuk Stoop is manager sales bij HighQ. Hij heeft meer dan 8 jaar kennis en ervaring in het financieel interim management vak.

Neem contact op

Recente artikelen van Luuk Stoop

Populair