Duidelijker verantwoorden, het kan dus wel

De maatschappij verwacht steeds meer duidelijkheid van ondernemingen bij het openbaar maken van hun jaarverslag. Waarom nu pas? Bij goede doelen zijn er al veel langer hoge eisen.


In het tijdschrift Controlling van maart 2013 staat een artikel van Drs. Hanneke Ester over duidelijker verantwoorden. Kern van het stuk is dat de maatschappij (lees: aandeelhouders, crediteuren, banken, etc.) steeds meer duidelijkheid verwachten van ondernemingen bij het openbaar maken van hun jaarverslag.

 

Vanuit diverse juryrapporten die de jaarverslagen beoordelen (o.a. Deloitte Kordes-trofee, ACC Award, De Kristal Prijs en de Sijthof Prijs) op diverse punten is duidelijk naar voren gekomen dat de jaarverslagen enorm verbeterd kunnen worden op:

 

• Transparantie

• Geïntegreerd jaarverslag (volledigheid?)

• Continuous reporting (continuïteit, toekomst)

 

Na het doorlezen van dit artikel kwam bij mij meteen de volgende vraag naar boven: Waarom nu pas?

 

Goede doelen

 

Ik ben bijna 11 jaar werkzaam geweest binnen de accountancy waarbij een groot deel van mijn klantenpakket bestond uit goede doelen (charitatieve instellingen). Daar spelen deze onderwerpen al jaren en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze instellingen mijlenver voorlopen op het bedrijfsleven. Charitatieve instellingen moeten in hun jaarverslag uitgebreid toelichten wat zij hebben gedaan met de ontvangen gelden. Zijn deze gelden wel verantwoord besteed?

 

Naast de periodieke controle door o.a. het CBF (keurmerk voor goede doelen), wordt er vanaf 2004 ook een transparantieprijs uitgereikt. Voor deze prijs wordt het jaarverslag beoordeeld op de volgende onderdelen (bron: Transparantieprijs)

 

• Doelstelling, beleid en strategie

• Governance & organisatie

• Fondsenwerving

• Niet-financiële resultaten

• Financiële resultaten

• Toekomstinformatie

• Communicatie met belanghebbenden

• Communicatiewaarde van het verslag

• Tijdigheid en (internet)beschikbaarheid

• Internationaal

 

Het maatschappelijk verkeer wil blijkbaar wel weten wat de goede doelen met de ontvangen gelden doen maar men vindt het niet interessant wat het bedrijfsleven met hun verdiende gelden doen?

 

En dat terwijl er voldoende te bespreken is. Sla een krant open en wij zien termen als duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en continuïteit. Ondanks dat er genoeg “Prijzen” zijn waarbij de jaarverslagen worden beoordeeld, schieten ondernemers tekort in hun jaarverslag betreffende o.a. deze punten. En waarom? Omdat het maatschappelijk verkeer deze vragen niet stelt?

 

Zeker gezien de huidige markt ligt hier een belangrijke taak voor het bedrijfsleven om meer met deze onderwerpen bezig te zijn en in het jaarverslag, maar ook periodiek via alle beschikbare media (o.a. social media), het maatschappelijk verkeer hierover te informeren. Laten wij daarbij vooral profiteren van de kennis die dus blijkbaar wel al aanwezig is bij de Goede Doelen.

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Nico Veenstra

Nico Veenstra is financieel interim manager bij HighQ. Hij heeft jarenlange ervaring in accounting en finance.

Neem contact op

Recente artikelen van Nico Veenstra

Populair