Cash is King, verlaag dus je werkkapitaal!

Het optimaliseren van werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en voor groei van je bedrijf. Maar hoe verlaag je je werkkapitaal?


In tijden van recessie wordt de cashpositie van bedrijven nog beter bewaakt, althans, dat zou volgens mij moeten. Het optimaliseren van werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en voor groei van je bedrijf. Maar hoe doe je dat op een structurele manier??

 

Reductie werkkapitaal

Werkkapitaal is het verschil tussen vlottende activa en vlottende passiva. Er zijn dus drie hoofdaspecten die het werkkapitaal beïnvloeden: voorraden, debiteuren en crediteuren.

 

De meest effectieve manieren om het werkkapitaal te reduceren zijn daarmee voor de hand liggend:

  • Verlaag (indien mogelijk) je voorraadniveau;
  • Zorg ervoor dat je de debiteurentermijn zo laag mogelijk houdt;
  • Onderhandel met leveranciers over kortingen en betalingstermijnen om de crediteurenpositie te verbeteren.

 

Een structurele oplossing kan echter pas gevonden worden als deze 3 zaken goed op elkaar afgestemd zijn. Voor optimalisatie van het werkkapitaal heb je dan ook medewerking nodig vanuit de gehele organisatie.

 

Creëer inzicht

Analyseer wat binnen jouw organisatie de belangrijkste factoren zijn die het werkkapitaal beïnvloeden. Identificeer vervolgens veroorzakers, zoals:

  • Waarom betalen debiteuren te laat?
    • Prijsverschil
    • Levering
    • Productspecificatie
  • Kunnen de voorraden omlaag?
    • Doorlooptijd
    • Gewenste leverbetrouwbaarheid
    • Hebben we incourante voorraad
  • Crediteurensaldo?
    • Betalen we niet te vroeg
    • Is er onderhandeld over korting
    • Kan er onderhandeld worden over de betalingstermijn

 

Mobiliseer je organisatie

Voor optimalisatie van het werkkapitaal is het essentieel dat de hele organisatie gemobiliseerd wordt. Wat is de interactie tussen voorraad, debiteuren en crediteuren? Als inzicht is verkregen over de knelpunten, stem dan onderling goed af welke acties ondernomen gaan worden. Zonder afstemming kan suboptimalisatie van processen plaatsvinden, wat doorgaans ongewenst is. Leg verantwoordelijkheden neer bij mensen die de meeste invloed kunnen uitoefenen op het betreffende proces. Proceseigenaren moeten door inzicht in hun eigen prestaties in staat zijn hun processen tijdig bij te sturen.

 

Mijn ervaring

Dankzij mijn functie als interimmer kan ik bij diverse bedrijven een kijkje nemen. Dit is leuk en leerzaam. Je ziet dingen goed gaan en je ziet dingen fout gaan. In de praktijk blijkt vooral veel mis te gaan in onderlinge afstemming. Mensen kijken vaak niet (veel) verder dan hun eigen afdeling, terwijl dit voor de organisatie vaak veel voordelen kan opleveren. Het is een hele kunst om dit besef in je organisatie te laten doordringen en het vervolgens ook in praktijk te brengen. Toch is dat volgens mij de sleutel naar een structurele optimalisatie van werkkapitaal. Daarnaast heeft een goede onderlinge afstemming -als je het mij vraagt- nog oneindig veel meer voordelen, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak!

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.

Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

2 reacties
Berend
donderdag 12 september 2013 om 13:08

Ik heb voor mijn ondernemingsplan, voor mijn horeca opleiding een werkkapitaal van 3+.. is dat goed of te hoog?

Daan van de Loo
dinsdag 28 mei 2013 om 11:23

Leuk artikel, en erg aktueel in deze tijd waarin het lastig is om financiering te vinden bij banken. Maar vergeet ook niet om (indien van toepassing) ook de posities onderhanden werk naar beneden te brengen. Daar zit ook vaak heel veel geld in. Onderhanden werk zal eerder bij een aannemer dan bij een groothandel in materialen het geval zijn.

Daan van de Loo

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Dat Dinh

Dat Dinh is financieel interim manager bij HighQ. Hij heeft diverse functies in finance & control vervuld.

Neem contact op

Populair