De vertaling van Lean Management

Lean Management is een term die je regelmatig hoort vallen. Wat is eigenlijk het precieze idee erachter? En hoe kan het worden toegepast?


Enige tijd geleden hebben mijn collega’s en ik het genoegen gehad om een erg goede presentatie over Lean Management bij te wonen. Deze term is me al regelmatig ter ore gekomen, maar het precieze idee erachter en de vertaling ervan is nooit echt tot me doorgedrongen. Tot op heden dus.

 

Hoe vertaal je Lean Management?

Het woord management behoeft geen letterlijke vertaling meer, aangezien het al een lange tijd geleden is opgenomen in de Nederlandse taal. Het woord “lean” hoort echter (nog) niet tot ons dagelijkse vocabulair, maar eenieder met enige kennis van de Engelse taal zal het vertalen naar steunen en/of leunen. Naar de praktijk toe wordt Lean Management vertaald als een filosofie die uitgaat van het behoud en/of creëren van waarde voor de klant met minder ‘verspilling’. De volgende soorten verspilling worden hierbij onderscheiden:

 

-          Transport: risico op vertraging, verdwijning en/of beschadiging;

-          Voorraad: uitgaven, maar geen inkomsten;

-          Beweging: beschadiging medewerker/product;

-          Wachten: tegenovergestelde van productiviteit;

-          Overbewerking: kost meer tijd en geld, levert niet meer waarde op;

-          Overproductie: leidt tot voorraad;

-          Fouten: kosten tijd en geld.

 

Waarom Lean Management toepassen in een organisatie?

Het verminderen van de eerder genoemde verspillingen is bij iedere organisatie meer dan wenselijk. Daarnaast zal het uiteindelijk leiden tot tevreden medewerkers. Uiteindelijk, omdat het in sommige situaties kan worden gezien als wederom een tooltje van de manager om alles weer op de schop te gooien. Uiteindelijk ook, omdat de medewerkers in gaan zien dat hetzelfde resultaat behaald kan worden met ogenschijnlijk minder inzet. Dit leidt tot blije gezichten en meer tijd om bezig te zijn met het daadwerkelijke doel van iedere organisatie; het product en/of de dienst zo snel en goed mogelijk aanbieden aan de klant.

 

Het idee dat Lean Management enkel toepasbaar is op productiebedrijven is onjuist. Overbewerking komt bijvoorbeeld ook regelmatig voor in de financiële branche. Waarom zou je een factuur handmatig inboeken en inscannen met een printer wanneer deze handeling tegenwoordig ook in één stap gedaan kan worden?

 

Waarom wordt Lean Management dan nog niet overal toegepast? Zoals hierboven al vernoemd, kunnen medewerkers (en management) in eerste instantie huiverig zijn voor het effect van een nieuwe werkwijze. Bovendien kost het implementeren van een nieuwe manier van werken uiteraard weer tijd voor de medewerkers en het management, en dus geld. Dit is één van de ‘verspillingen’ die genoemd wordt en het kan er toe leiden dat de medewerkers daardoor het nut van de nieuwe werkwijze niet inzien.

 

Van groot belang bij het op een juiste manier toepassen van ‘lean’ is dat er adequate kennis aanwezig is bij de juiste mensen en dat het positieve effect vanaf het begin helder gecommuniceerd wordt richting alle betrokkenen. ‘Lean’ is een lang traject waar in principe nooit een einde aan hoort te komen. Constant kan een inhaalslag gemaakt worden op gebied van effectiviteit en efficientie. Aangezien het voor iedere organisatie toepasbaar is en daadwerkelijk resultaat oplevert is het iedereen aan te raden over een mogelijke toepassing van ‘lean’ na te denken. Mijn advies bij toepassing van ‘Lean’: Kijk kritisch naar je processen, betrek de medewerkers, benut de kennis en kwaliteiten van de medewerkers en vraag je ten alle tijden af of hetgeen je doet toegevoegde waarde heeft voor de klant!

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.
Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Joost van der Bruggen

Joost van der Bruggen is financieel interim manager bij HighQ. 

Neem contact op

Recente artikelen van Joost van der Bruggen

Populair