Hoe geïnteresseerd zijn we nu echt?

In elk gesprek dat je voert als accountmanager zit een wederzijds belang. Toch bereiden mensen zich nu en dan slecht voor op een gesprek. Hoe is dat te verklaren?


Als je gaat kijken waar het woord interesse voor staat dan kom je al snel uit op de volgende synoniemen: belang, belangstelling, aandacht en kooplust.

In elk gesprek dat je voert als accountmanager zit een wederzijds belang. Dat belang, het uiteindelijke doel van dat gesprek, kan bijvoorbeeld zijn een baan, samenwerking, daadwerkelijk adviseren of verkopen van producten/diensten.

Een gesprek is een mondelinge conversatie waarbij wederzijdse informatie uitgewisseld wordt.

 

Het is dan ook bijzonder om te constateren, dat ondanks deze belangen, mensen zich zo nu en dan slecht voorbereiden op een gesprek. Niet weten wat het bedrijf waar je op gesprek komt nu exact doet, zich niet verdiept hebben in de gesprekspartners etc. Maar ook niet goed kunnen beargumenteren waarom men zich dan niet heeft voorbereid.

Is men dan niet geïnteresseerd, is het belang toch niet zo “Belang”rijk?

Of worden we beïnvloed door de nieuwe manier van met elkaar communiceren en vinden we het daarom moeilijker om face-to-face met elkaar te praten c.q informatie uit te wisselen?

 

Onze economie is gedigitaliseerd, waarvoor hulde, want de wereld ligt nu echt aan je voeten of moet ik zeggen aan je smartphone, tablet, laptop en/of computer?

Hierdoor wisselen velen onder ons dan ook via social media informatie uit op de hierbij behorende online platformen als LinkedIn, Twitter en Facebook.

Maar ondanks deze mooie ontwikkelingen draait onze economie nog steeds om menselijke relaties. We zoeken in alles wat we doen, zowel zakelijk als in de privésfeer,  gelijkgestemden, teams moeten qua persoonlijkheden, competenties, vaardigheden in balans zijn en alles draait om de gunfactor.

 

De basis voor een menselijke relatie is herkenning, aandacht en oprechte interesse. En dat begint meestal met een goed persoonlijk gesprek. Essentieel dan ook om enige voorbereiding te treffen. Probeer je gesprekspartner eens te verrassen, want wat is er nog leuker dan een gesprek voeren waarbij men oprechte interesse in elkaar toont?

 

Ik wens u veel interessante gesprekken!

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.
Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Linda van Hoof

Linda is account manager bij HighQ. Ze heeft ruime ervaring als accountmanager voor interimfuncties in de bank- en verzekeringswereld. Ook heeft zij zelf als interim manager in die sector gewerkt.

Neem contact op

Recente artikelen van Linda van Hoof

Populair