Sinterklaas’ helende effect op de economie

Sinterklaas is weer in het land. En dat is een zegen voor de Nederlandse economie.


Het zou zo makkelijk zijn om een stukje te schrijven over de Zwarte Piet discussie, maar eerlijk gezegd heb ik het daar wel een beetje mee gehad. Toch wil ik nog wel graag de dochter van een collega citeren over gekleurde Pieten: “maar mama, als zo’n rode Piet door de schoorsteen gaat, dan komt hij er zwart uit en dan moet hij zich elke keer wassen en opnieuw schminken, dat is toch niet handig?” Dat lijkt me inderdaad wel een serieuze vertraging als je bij 7,5 miljoen huishoudens een cadeautje in de schoen moet doen.

 

Maar goed, nu heb ik me toch laten verleiden om er iets over te schrijven. Ik wilde eigenlijk eens kijken naar de economische kant van Sinterklaas. In de afgelopen weken heb ik veel gehoord over de ontwikkeling van de Nederlandse economie en de invloed van loonmatiging. Voor de niet-macro-economen onder ons: loonmatiging gaat uit van het principe dat Nederland veel exporteert en daarom lonen moet matigen om concurrerende prijzen te kunnen hanteren. Jarenlang is dit een belangrijk principe geweest in de Nederlandse polder.

 

Nu de economieën van omringende landen harder groeien dan de Nederlandse, wordt dit opeens ter discussie gesteld. Wederom voor de niet-macro-economen: de Nederlandse export betreft voor een groot deel doorvoer via de Rotterdamse haven, onze loonkosten hebben weinig invloed op de prijzen van deze export. De loonmatiging leidt echter wel tot lagere koopkracht, aangezien bij veel gezinnen de loonstijgingen (voor zover die er waren) al enkele jaren lager zijn dan de inflatie. Lagere koopkracht betekent lagere consumptie en dat blijkt nu de grote bottleneck in onze economie.

 

Goh, ik hoop dat ik dit een beetje goed heb verwoord. Dan zou meneer Van Unen vast trots zijn dat zijn lessen Economie I tot meer hebben geleid dan een 5,5 bij mijn eindexamen. Maar dat terzijde.

 

Waar ik nu zo benieuwd naar ben, is de invloed van Sinterklaas op onze economie. Dat klinkt misschien wat flauw, maar ik vermoed een serieus verband. Ik besef me terdege dat ik me op glad ijs bevind, maar het is gewoon leuk om van amateur econoom naar amateur psycholoog over te schakelen. Het geven en ontvangen van cadeaus leidt er toe dat mensen zich gelukkiger gaan voelen. Deze mensen ervaren dat geluksgevoel door materiële zaken.  Ergo: na 5 december blijven mensen op een hoger niveau consumeren, gewoon om dat lekkere gevoel van iets nieuws te blijven ervaren.

 

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat deze redenering wel moet kloppen. Daarmee wordt het sprookje van Sinterklaas eindelijk werkelijkheid. Wij financials en ondernemers krijgen dit jaar namelijk allemaal het cadeau dat bovenaan het lijstje staat: een toenemend consumentenvertrouwen en - vooral - economische groei!

 

Ook dit cadeautje komt uit eigen zak en bevat het risico van een nieuwe schuldencrisis. Maar goed, ik zag op het Sinterklaasjournaal dat de Goedheiligman ook wel eens een foutje maakt en er moet natuurlijk ook volgend jaar wel iets te wensen zijn voor het verlanglijstje.

 

Lieve Sint,

 

Als u bestaat en echt nog steeds leeft,

Zorg dan dat iedereen veel geld uitgeeft,

 

Dan wordt de economie weer groot en sterk,

En is er voor iedereen voldoende werk.

 

Vervul dus graag een ieders wens,

Maar hanteer daarbij de gouden grens,

 

Dat niemand teveel  uitgeeft aan wat hij begeert,

Dan hebben we tenminste iets van de crisis geleerd.

 

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.
Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

2 reacties
dw
donderdag 06 december 2018 om 08:56

sd

Helene
donderdag 28 november 2013 om 10:17

Ron, wij gaan ons best doen dit weekend. Sinterklaasinkopen voor de hele familie, ik heb er nu al zin in.

Hélène

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Ron Molenaar

Ron Molenaar is financieel directeur van HighQ.  Hij is register-accountant en heeft als accountant en interim manager veel kennis opgedaan op het gebied van accountancy, financial control, managementinformatie, procesmanagement en business control.

Neem contact op

Recente artikelen van Ron Molenaar

Populair