Sinterklaas: De beste franchiseformule van Nederland (en de rest van de wereld)

SInterklaas is weer in het land en hij heeft zijn (pop-up) franchiseformule weer uitgerold.


Nam mijn collega Ron vorige week nog het macro-economische effect van Sinterklaas onder de loep, deze week wil ik de micro-economische kant van het verhaal eens belichten. CEO Sinterklaas van de gelijknamige firma is, met 7,5 miljoen franchisenemers (lees: huishoudens), de grootste franchisegever van Nederland. Geheel kosteloos en zonder ingewikkelde contracten geeft hij zijn franchisenemers een aantal weken per jaar permissie de ijzersterke merknaam ‘Sinterklaas’ te gebruiken voor wat nog steeds het favoriete feest van veel Nederlanders is.

 

Zodra Sint en zijn Pieten halverwege november met de stoomboot de Nederlandse wateren binnenvaren rolt het franchise concept zich in een razend tempo uit over ons koude kikkerlandje. Binnen enkele uren zijn de franchisenemers, vooral die met jonge telgen, in de ban van Sinterklaas en beginnen de eerste werkzaamheden. In zijn toespraak tijdens de nationale intocht spreekt de CEO namelijk steevast de volgende woorden uit: ‘Jullie mogen vanavond allemaal jullie schoen zetten.’ Nou, reken er maar op dat dit dan ook massaal gebeurt. Voor het slapen gaan zijn alle franchisenemers druk met het verwisselen van wortels en appels voor snoepgoed of een klein presentje. Dit trucje herhaalt zich meestal nog een aantal keer in de weken daarna.

 

Aan Sinterklaas’ methoden van onderzoek naar de behoeften van de klant (lees: kinderen) kunnen veel organisaties ook nog een puntje zuigen. Waar veel bedrijven talloze analyses nodig hebben om er enigszins achter te komen wat hun klanten nu eigenlijk willen, heeft Sinterklaas een veel efficiëntere en simpelere oplossing. Hij vraagt zijn klanten jaarlijks hun wensen vast te leggen op een lijstje, al dan niet versierd met stickers, tekeningen of glitters. Braaf kwijt de klant zich van deze taak en zorgt dat het lijstje op de goede plek terecht komt, simpelweg door het in de eigen schoen te stoppen.

 

De grote winnaars in de supply chain van de franchiseformule zijn uiteraard de Nederlandse ondernemers die hun speelgoed, snoepgoed en ander goed als warme broodjes over de toonbank zien gaan. Voor hen begint het feest al maanden van tevoren. Als Nederland halverwege augustus gebruind terugkeert van een welverdiende vakantie aan de Spaanse kust, liggen de pepernoten en taaitaaipoppen alweer in de supermarkt.

 

Zoals bij elke succesvolle organisatie, zijn er ook bij Sinterklaas kapers op de kust. Of ja, eigenlijk maar één kaper. Een andere oude man met baard meldt zich elk jaar een paar weken na de goedheiligman in ons land (en de rest van de wereld). Naar het schijnt kunnen de twee het prima met elkaar vinden, maar het zal Sinterklaas toch niet helemaal lekker zitten dat steeds meer Nederlandse franchisenemers overstappen naar de Kerstman. Persoonlijk vind ik de ‘brand promise’ van de beste man uit Lapland nogal ongeloofwaardig. Hoe kan zo’n oude man, louter geholpen door een stel elfjes (die bestaan toch helemaal niet), binnen een paar uur de hele wereld voorzien van cadeaus op een slee die voortgetrokken wordt door vliegende rendieren. Nee, dan hebben wij nuchtere Hollanders toch een veel betere franchisegever. En dan blijken die Zwarte Pieten toch echt onmisbaar om de ‘brand promise’ van Sinterklaas te onderbouwen.

 

Lieve Sint,

 

Allemaal leuk en aardig, die Kerstman

Maar geen weldenkend mens die dat geloven kan

 

U, daarentegen, bent een man naar mijn hart

Uw manier van zakendoen, een klasse apart

 

Een echte leider, op en top

Zakelijk gezien loopt u voorop

 

Dat u nog maar lang zo door mag gaan

Dan trekt de economie vanzelf wel weer aan

 

Wilt u reageren op dit artikel? Plaats hieronder uw reactie.
Klik hier om naar de homepagina van HighQ te gaan.

Reageren Laat ons weten wat je vindt van deze blog. Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht.
Naam *
E-mail (wordt niet getoond op de website) *
Reactie *

De schrijver

Stefan Lammers

Stefan is marketeer bij HighQ.

Neem contact op

Recente artikelen van Stefan Lammers

Populair