HighQ gaat de samenwerking aan met Staan: lees hier meer.
Breadcrubs arrow right

Blog

Breadcrubs arrow right
Breadcrubs arrow right

Philips in de cijfers

4 - 6 min leestijd

Philips in de cijfers

Philips cijfers 2018 2019

Philips in cijfers: Nog steeds sprake van vooruitgang?

Van televisies, tot aan MRI-scanners en stereo’s. Een bedrijf dat een enorm variërend assortiment heeft, maar ook veel keuze biedt binnen de producten zelf. Mede-uitvinder van de muziekcassette en oprichter van het huidige PSV. Een miljarden bedrijf dat operatief is in landen over de hele wereld. Allemaal kenmerkend voor een bedrijf waar iedereen weleens van heeft gehoord, namelijk Koninklijke Philips (Philips).

Philips is een bedrijf dat is begonnen als familiebedrijf in 1891, opgericht door vader en zoon. Dit begon bij de productie van gloeilampen, met de daarbij gepaard gaande oprichting van fabrieken om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Door continue ontwikkeling heeft het bedrijf zich enorm kunnen uitbreiden en heeft zich goed tegen de concurrentie op kunnen zetten, maar is hier nog steeds sprake van? Het voorgaande vraagstuk zal in de volgende blog centraal staan.

Om de huidige vooruitgang te meten zal er gebruik gemaakt worden van de kwartaalcijfers van de jaren 2018 en 2019, waar een vergelijking tussen getrokken zal worden. Ook is het belangrijk om een blik te werpen op de procentuele verandering van de aandelenprijzen genomen over de kwartalen en hoe de AEX het doet tegenover het aandeel van Philips. De AEX is een index bestaand uit bedrijven van Nederlandse origine, op basis van marktkapitalisatie. Door de AEX tegenover Philips te zetten kan worden gekeken hoe soortgelijke bedrijven presteren.

De twee onderwerpen zullen hieronder verder toegelicht worden:

Analyse van de kwartaalcijfers:

Om een goed oordeel te kunnen vellen over de huidige stand van Philips zal er gebruik gemaakt worden van enkele Kritische Prestatie-Indicatoren (KPI’s). Dit zijn variabelen die een helder beeld kunnen tonen van de prestaties van een bedrijf. Enkele KPI’s waar naar gekeken zal worden betreft de bruto winstmarge en de debt ratio.

Ten eerste zal worden gekeken naar de ontwikkeling van de bruto winstmarge in procenten over de kwartalen. Hierbij worden er paren gemaakt van de kwartalen van de twee jaren, om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven. In de figuur hieronder is de brutowinstmarge in procenten per kwartaal weergegeven:

Bruto winstmarge Philips

Wat uit het figuur en tabel hierboven op te maken is, is dat de bruto winstmarge in 2018 gemiddeld hoger lag dan de winstmarge in 2019. Zo is in de tabel te zien dat de bruto winstmarge in 2019 geen enkel kwartaal boven het gemiddelde van de twee jaren uit kwam. Dat is een kleine achteruitgang op het gebied van bruto winstmarge.

Ten tweede zal worden gekeken naar de debt ratio over de kwartalen heen. De debt ratio wordt als volgt berekend:

Debt ratio

De debt ratio wordt gebruikt om te meten voor hoeveel de totale activa wordt gefinancierd met behulp van vreemd vermogen. Hoe lager deze ratio is, hoe beter het bedrijf in staat is om met het huidige vermogen de openstaande schulden af te lossen. De debt ratio is hieronder visueel weergegeven:

Debt ratio per kwartaal

Ook hier komt weer duidelijk naar voren dat Philips er in 2018 er beter voor stond dan in 2019. Het verschil oogt op het eerste gezicht niet groot, maar kan al snel in de miljoenen oplopen als er sprake is van een bedrijf als Philips.  

Analyse van de aandelenprijzen en de AEX

Om een analyse te maken van de bewegingen van Philips ten opzichte van de AEX is er gebruik gemaakt van de prijskoersen. Behaalde rendementen zijn weergegeven in de tabel hieronder:

Rendement AEX 2019

In 2019 heeft het aandeel van Philips een stijging van maar liefst 42,35% behaald. Hiermee overstijgt het aandeel van Philips het rendement van de AEX met maar liefst 20,65%, wat gezien kan worden als een enorm verschil. Een eventuele verklaring voor dit rendement is te koppelen aan nieuws dat verscheen op 24 december 2019. Hieruit bleek dat het intrekken van ruim 8,5 miljoen Philipsaandelen was voltooid. De intrekking van aandelen is gekoppeld aan een stijging van de prijskoers, wat dus een verklaring kan vormen voor de stijging in rendement. Ook kan een voorspelling van analisten, die te maken heeft met een winstverhoging, een positieve rol hebben gespeeld in het hoge rendement van Philips.  

Als laatste is het interessant om een blik te werpen op de volatiliteit van het aandeel ten opzichte van de AEX. De volatiliteit van een aandeel is gelijk aan het risico dat hieraan is gekoppeld. Een hoger risico kan zowel een aanmoediging als ontmoediging zijn voor investeerders om een aandeel te kopen. Een hoger risico betekent namelijk een hoger rendement, maar ook een grotere kans op een verlies. Voor de volgende analyse wordt gebruik gemaakt van de Beta (β). Deze geeft de mate van beweeglijkheid weer van een bepaald aandeel ten opzichte van de markt. Hierbij wordt het aandeel van Philips gemeten ten opzichte van de markt, in dit geval de AEX. De formule van β is hieronder te zien:

Analyse van de aandelenprijzen en de AEX

Na het toepassen van bovenstaande formule is het volgende resultaat verkregen:

analyse Beta (β)

De β heeft in dit geval een waarde van 0,0228. Dit houdt in dat wanneer de markt zou stijgen met 10%, het aandeel van Philips zou stijgen met een waarde van maar 2,28%. Dit betekent een relatief lage volatiliteit, wat duidt op een lager risico.

Conclusie:

Al met al heeft er in 2019, in vergelijking met 2018, een achteruitgang plaatsgevonden voor Philips op het gebied van de bruto winstmarge. Hier heeft een daling plaatsgevonden van 1,55 procentpunt.  Ook de debt ratio is achteruitgegaan met een daling van 0,033. Dit betekent dat het eigen vermogen is afgenomen, of dat het vreemd vermogen is toegenomen. De daling van de KPI’s kunnen worden toegewezen aan het eerder genoemde intrekken van de aandelen. Als gekeken wordt naar de aandelenprijzen heeft Philips de markt verslagen met een rendement van 42,35%. Ook is het aandeel niet erg volatiel ten opzichte van de markt, wat aantrekkelijk kan zijn voor investeerders die geïnteresseerd zijn in een relatief laag risico.

Bronvermelding:

https://npofocus.nl/artikel/7495/hoe-werd-het-koninklijke-philips-groot

https://admiralmarkets.com/nl/educatie/artikelen/cfd/samenstelling-aex

https://www.beleggen.nl/financieel_nieuws/495751/Philips-voltooit-intrekking-ruim-85-miljoen-aandelen.aspx

http://finwin.nl/wat-zegt-de-beta-van-een-aandeel-een-uitleg-over-beweeglijkheid/

https://www.finler.nl/debt-ratio/

Blijf geïnspireerd

Neem contact met ons op

Wil je meer weten over HighQ en heb je een vraag over de wereld van finance en data? Stel dan gerust jouw vraag. We helpen je graag verder.

HighQ Helpt Jou Verder

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Aanmelden nieuwsbrief