HighQ gaat de samenwerking aan met Staan: lees hier meer.
Breadcrubs arrow right

Blog

Breadcrubs arrow right
Breadcrubs arrow right

De financial als verhalenverteller?

4 - 6 min leestijd

De financial als verhalenverteller?

Het verhaal achter de cijfers uitgelegd en verklaard door de financial.
Financial als verhalenverteller

Is het gewenst dat de financial die je inhuurt de lolligste is van het stel? Dat de Controller een echte grappenmaker is? En dat hij of zij op het bedrijfsfeest de aanjager is van de avond? Wat zijn dit nu voor vragen zal je denken. De Controller is toch het financiële geweten van de organisatie? De persoon die optreedt als sparringpartner van de directie, de business en andere budgeteigenaren. En zeker niet de minste kwalificatie, het is de financiële manager die toch altijd door en door integer is? Echter het vak van finance professional is de laatste jaren sterk veranderd. Maar de aloude stereotypen waren nog steeds rond. Ik breek graag een lans voor de taak van verhalenverteller als onderdeel van het werk van de moderne controller 2.0. En waar gaan deze verhalen dan over? Weer tijd voor een ‘blik achter de cijfers’.

De aloude stereotypen

Traditioneel is de financiële organisatie het domein van de Administrateur, Hoofd Boekhouding en als het bedrijf wat groter is ook nog de Financieel Directeur. Personen die aangenomen zijn om de administratie te verzorgen, op het geld te letten, de kosten te boeken en daarover te rapporteren. Veel overleg met de andere afdelingen over de bedrijfsprestaties is er niet. Eén keer per jaar wordt de jaarrekening gemaakt. En als de directeur wil sparren over de resultaten, dan doet hij dat wel met zijn accountant tijdens de lunch. De clichés willen dat de baan ‘boekhouder’ één van de saaiste beroepen ter wereld is. De grappen over financiële medewerkers wijzen vaak in de richting van de wat stoffige, introverte figuur die vooral met zijn cijfers bezig is en niet met anderen. Natuurlijk is dit in de praktijk achterhaald, maar zoals we allemaal weten kunnen beelden hardnekkig zijn. En al is het alleen al maar dat het makkelijk is om mensen in hokjes in te delen.

Het verhaal achter de cijfers

De rol van de boekhouder op de achtergrond is echt aan het verdwijnen. Geleidelijk aan zien we dat de rol van de Controller aan het schuiven is gegaan, deze ligt nu veel meer in het hart van de organisatie dan er naast. En ik juich die ontwikkeling van harte toe. De Controller wordt meer en meer gezien als kritische sparringpartner van de business. Hij kijkt niet alleen naar de resultaten uit het verleden, maar geeft ook input voor zaken als budget, prognoses en dashboards. Hij is degene die het gehele pallet aan financiële beheersing van de organisatie vorm geeft. Denk daarbij aan zaken als de interne en externe verantwoording, de management control en de strategische planning met zijn bijbehorende KPI’s. En je ziet de Controller steeds vaker in een vertrouwensrol richting directie en andere stakeholders. De Controller is zich ook steeds meer gaan verdiepen in het verhaal achter de cijfers. Hij voert analyses uit, gaat de diepte in bij de afdelingen en rapporteert zijn bevindingen terug aan het managementteam. Daardoor heeft de Controller aan impact gewonnen; zijn invloed op het bedrijfsbeleid en de resultaten nemen toe. Dat vraagt meer leiderschap. En dat is positief voor de rol van de Controller. Maar we verwachten nog steeds niet dat de Controller de gangmaker van het MT is; dat zal eerder de Manager Verkoop zijn.

Het verhaal óver de cijfers

De onstuitbare opkomst van het internet en de samenhangende technologische ontwikkelingen om data te verzamelen, vragen om een verdere herbezinning van de rol van de Controller. Dankzij het internet is het mogelijk om aanzienlijke hoeveelheden data over klanten te ontvangen. Vooral voor bedrijven die grote groepen klanten bedienen is dit uiterst relevant. In de B2B-markt zien we dat je met CRM-software nog een eind komt om dit beheersbaar te houden. In de consumentenmarkt echter bepalen de smartphone, cookies en social media de ontwikkeling van marketing. Bedrijven proberen zoveel mogelijk data te verzamelen, bij elkaar te gooien en verbanden te leggen. Voor het gemak noemen we dit Big Data. Maar, wie is in staat om enigszins chocola te maken van al die data? Wie is de eigenaar van al die gegevens? Het komt binnen bij IT, is IT dan automatisch baas van de data? Of is het de business die met marketingacties de klanten probeert te beïnvloeden? Of is het de afdeling Finance waar de Business Controller zijn intrede heeft gemaakt en de data analyseert? Wat ik wel weet, is dat het essentieel is om aan de data betekenis te geven. Anders blijven het allemaal losse brokken met informatie waar je op managementniveau geen beslissing over kunt nemen. Iemand zal de zaak moeten ordenen en op een dashboard kunnen plaatsen. We moeten het verhaal over de cijfers kunnen snappen. Is het dan aan de Controller om dat verhaal te vertellen, zijn gehoor mee te nemen en op te treden als kritische duider? Ja, ik zie daar zonder meer een mooie taak voor de Controller weggelegd. Dat is ook een onderdeel van financieel leiderschap in de organisatie.

De controller als gangmaker of verhalenverteller?

En om terug te komen op de eerste vragen of het nodig is dat de Controller de lolligste ís van het stel en de gangmaker van het managementteam? Nee, dat lijkt mij toch wel een brug te ver. We willen nog graag de gewetensvolle sparringpartner aan boord. Wel zal hij zeer wel in staat moeten zijn om een boodschap die gaat over complexe data terug te brengen tot de essentie. Een verhaal te kunnen vertellen dat zijn gehoor in staat stelt de juiste beslissing te nemen. Het verhaal achter de cijfers te snappen en daar begrijpelijk over te kunnen vertellen.

Op zoek naar meer informatie?

Ben je na het lezen van deze blog op zoek naar meer interessante artikelen? Onze meest recente artikelen zijn:

-> Microsoft Power BI: alles wat je moet weten!

-> Business Intelligence onder de moterkap

-> Dashboarding voor snelgroeiende bedrijven

-> Aan de slag met Power BI: tips & tricks

-> Top 10 Business Intelligence trends 2024

Blijf geïnspireerd

Neem contact met ons op

Wil je meer weten over HighQ en heb je een vraag over de wereld van finance en data? Stel dan gerust jouw vraag. We helpen je graag verder.

HighQ Helpt Jou Verder

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Aanmelden nieuwsbrief